Un Dia Mundial del Medi Ambient sense contaminació per plàstics

Paradeta dels Mercats Sostenibles a Viladecans

02/06/2023

Paradeta dels Mercats Sostenibles a Viladecans

El Dia Mundial del Medi Ambient, que se celebra cada 5 de juny des de 1973, se centra en el 50è aniversari en les accions contra la contaminació per plàstics.

La Diputació de Barcelona se suma a la celebració del Dia Mundial del Medi Ambient amb material divulgatiu per reduir els plàstics d’un sol ús, seguint la línia de la campanya mundial on es destaquen solucions a favor d’un planeta sense contaminació. Hi ha una crida internacional a aplegar-les sota les diferents traduccions del hastag en anglès #BeatPlasticPollution, essent  #SenseContaminacióPerPlàstics la versió catalana.

La Diputació de Barcelona ofereix a la seva pàgina web Adeu plàstics recursos educatius als ajuntaments, escoles i ciutadania per sensibilitzar sobre la problemàtica ambiental que implica la utilització de plàstics d’un sol ús. Entre les propostes, hi ha material amb infografies que detallen la tipologia de plàstics, els seus efectes sobre el medi ambient i la salut de les persones, la problemàtica dels microplàstics (partícules de menys de 5 mm derivades de la fragmentació de plàstics) i què es pot fer per reduir aquesta deixalla. La pàgina web també recull l’oferta expositiva per conscienciar sobre la prevenció de residus (Reduïm residus!) i sobre la problemàtica dels plàstics en el medi marí (La mar de plàstics).

Les propostes es completen amb Escapem dels plàstics −on els participants hauran de resoldre unes proves guardades en unes capses− i amb els capítols de la websèrie Fes-ho tu mateix!, per aprendre a reduir residus de maneres diferents: Reduïm residus en família! i Furoshiki: emboliquem amb roba

Per una altra banda, a la tardor de 2023 es reprendran els Mercats Sostenibles, una campanya de participació ciutadana que busca intervenir mitjançant diverses accions, als mercats municipals per tal de reduir residus, en especial plàstics i envasos d’un sol ús, en benefici del medi ambient i de la salut de les persones. A més d’impulsar el comerç sostenible i el consum responsable, posiciona els mercats municipals com a agents de cohesió social i sostenibilitat i s’acompanya d’un projecte d’aprenentatge i servei amb els alumnes dels instituts del municipi.

En el marc d’aquest projecte, els alumnes aprenen sobre la problemàtica dels plàstics i envasos d’un sòl ús i actuen d’informadors ambientals de la campanya al mercat.
El curs 2021-2022 es va realitzar la primera fase de la implantació de la campanya i del projecte educatiu amb la realització de 3 proves pilot als municipis de Manresa, Rubí i Viladecans. En total hi van participar 3 mercats, 76 parades i 240 alumnes.

El curs 2022-2023 es va realitzar la segona fase de la prova pilot a 8 municipis més de la província (Vilafranca del Penedès, Sant Feliu de Llobregat, Sabadell, Mollet, Mataró, Igualada, Vilanova i la Geltrú i Terrassa). La participació d’aquesta segona fase va ser de 9 mercats municipals, 302 parades, 15 grups classe i 379 alumnes.

El curs vinent escolar 2023-2024 es durà a terme la campanya i el projecte educatiu Mercats Sostenibles a Badia del Vallès, Sant Joan Despí i el Prat de Llobregat amb la participació dels tècnics i tècniques de comerç i de medi ambient de l’ajuntament, els i les paradistes dels mercats i alumnat d’un institut del municipi.

Activitats als municipis

En el marc del Dia Mundial del Medi Ambient i de la Setmana de l’Energia Sostenible, que se celebra del 20 al 22 de juny, municipis de la província han programat exposicions i activitats del catàleg de recursos d’educació ambiental de la Diputació de Barcelona. L’Hospitalet de Llobregat acollirà fins al 9 de juny la mostra La mar de plàstics i les Franqueses del Vallès, fins al 12 de juny, Actuem amb energia, que ensenya de forma rigorosa i científica, però alhora amena, els conceptes clau en relació amb l’energia i el canvi climàtic.

Fins al 16 de juny, Badalona proposarà jugar amb Ecosistema en equilibri i espècies exòtiques invasores d’ambients fluvials −que tenen com a objectiu sensibilitzar sobre l’impacte de l’acció humana en l’aparició d’espècies invasores− i Ciutats en transició −on els participants hauran de transformar la seva ciutat en una localitat sostenible−. Espècies exòtiques invasores d’ambients fluvials i Ecosistema en equilibri seran també dues propostes lúdiques a Santa Coloma de Gramenet del 7 al 21 de juny.