APS. Creixem entre plantes

APS. Creixem entre plantes

Municipi:

Barberà del Vallès

Ens impulsor: L’Institut Bitàcola, la Fundació Barberà Promoció i les llars d’infants municipals El Bosquet, La Baldufa i La Blava, amb la col·laboració de la Secció d’Educació, Primera Infància i Família de l’Ajuntament de Barberà del Vallès.

Contacte: escolatreball@barberapromocio.cat

Més informació de l'experiència


Descargar fitxa

 

A l’experiència  APS «Creixem entre plantes», l’alumnat del PFI d’Auxiliar de Vivers i Jardins de la Fundació Barberà Promoció interactua amb els infants de les llars d’infants municipals El Bosquet, La Baldufa i La Blava, per ensenyar-los com creixen i es cuiden les plantes, i quines característiques tenen cadascuna. En paral·lel, l’alumnat de l’Institut Bitàcola hi participa i recull les accions que s’hi fan per informar la ciutadania del municipi per mitjà de notícies i una exposició divulgativa quan el projecte acaba.

Objectius

L’objectiu general és crear i proporcionar un espai d’aprenentatge compartit entre l’alumnat de PFI i ESO i de llars d’infants per ajudar-los en el seu desenvolupament integral com a persones.

Específicament, es vol donar valor i utilitat als coneixements adquirits des d’un punt de vista social i personal, no només acadèmic; promoure la convivència en diferents edats i maneres de fer per acceptar la diferència; treballar en equip de manera cooperativa amb la potenciació d’habilitats com saber escoltar, comunicar i empatitzar, i donar resposta a continguts acadèmics derivats de les necessitats i els dubtes que tant els grans com els petits tenen de la matèria que es tracta.

Persones destinatàries

L’alumnat de l’Institut Bitàcola, del PFI Auxiliar de Vivers i Jardins de la Fundació Barberà Promoció i de les llars d’infants municipals El Bosquet, La Baldufa i La Blava.

Metodologia

La metodologia es basa en l’Aprenentatge Servei – APS; per tant, pretén combinar processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els i les participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.  

Fases

En la fase de preparació, es fa una reunió dels centres participants per esbossar el projecte, i una altra per planificar i elaborar el calendari d’actuacions, la programació i els continguts a partir de les necessitats.

En la fase d’intervenció, a la primera etapa l’alumnat del PFI visita les llars d’infants per presentar-se i establir vincles, a la segona es desenvolupa el projecte, i a la tercera es finalitza i es fan els actes de cloenda.

En la fase de seguiment i avaluació, es duen a terme reunions per valorar com es desenvolupa el projecte.

Recursos humans

Al capdavant del projecte hi ha el responsable i un tècnic de l’Escola Treball i Programes Europeus de Barberà Promoció, i hi participen, a més d’un formador de la Fundació Barberà Promoció, les directores i les coordinadores pedagògiques de les llars d’infants i de l’Institut Bitàcola.

 

Recursos materials i espais

Per poder muntar l’experiència cal material fungible, que aporten les llars d’infants, i eines i maquinària, proporcionats per la Fundació Barberà Promoció. Els espais on es desenvolupa el projecte són els patis i les zones verdes de les llars d’infants municipals.

Cost i fonts de finançament

Cost: 1500€

Els fons els aporta la Secció d’Educació, Primera Infància i Família de l’Ajuntament de Barberà del Vallès.

Punts forts

L’intercanvi intergeneracional, el treball en xarxa entre diferents agents educatius del municipi, la gestió i el suport continu dels i de les professionals implicats/des, el reconeixement realitzat a escala institucional i comunitària, la mateixa metodologia d’aprenentatge-servei (APS) i el procés de maduració de les persones participants.

Punts de millora

La diversitat d’aptituds i interessos en el jovent i entre col·lectius de diferent edat, la planificació de la durada de les sessions i la seva periodització i, de manera ocasional, la manca de recursos humans per gestionar el treball del grup de joves a les llars d’infants.

La reducció de la temporització de les sessions, el disseny acurat de cada sessió i l’augment dels recursos humans d’intervenció destinats al projecte.