Pacte Local per la coeducació

Municipi: Barberà del Vallès

Ens impulsor: Ajuntament de Barberà del Vallès.

Contacte: pactelocalperlacoeducacio@bdv.cat

Més informació de l'experiència

El Pacte Local per la Coeducació pretén la creació d'un gran pacte de ciutat, en el qual participi de manera corresponsable la comunitat educativa i la resta de la ciutadania, amb l’objectiu d’estendre com una taca d’oli la mirada coeducadora a qualsevol agent de l’educació, l’espai i el temps educatiu, i per tant, a tota la ciutat.

Objectius

El Pacte Local per la coeducació té com a objectius fer treballar conjuntament les institucions i la societat civil per fer de Barberà una ciutat en què la perspectiva coeducadora i feminista sigui l’eix vertebrador en l’educació, aconseguir el compromís de la ciutadania, les entitats, les institucions i els agents diversos en el Pacte, formar la ciutadania en la llibertat, responsabilitat, autonomia i solidaritat per erradicar models sexistes i estereotipats, i potenciar el treball en xarxa i corresponsable que visibilitzi, posi en valor i afavoreixi l'intercanvi d'experiències coeducadores.

Persones destinatàries

Els destinataris són els centres educatius, les entitats, els comerços, les empreses i la ciutadania en general.

Metodologia

A partir de la primera gran campanya del curs 2020-2021, es vol impulsar una nova crida a l’adhesió al Pacte Local per la Coeducació a l’inici de cada curs per augmentar progressivament el nombre de centres educatius, entitats, comerços i institucions que s’hi adhereixin i que iniciïn experiències coeducadores dins dels seus àmbits.

Cada crida constarà de tres fases: durant el primer trimestre la crida, durant el segon la recollida d’adhesions i la reunió d’acollida i durant el tercer formacions i una jornada d’intercanvi d’experiències coeducadores. Al final de cada curs s'informarà del treball realitzat en la reunió plenària del Consell Municipal d'Educació.

Fases

El curs 2018-2019 es van elaborar els documents de compromís del Pacte per la Coedudació, es va ampliar el nucli de treball inicial, format per tècnics municipals i representants de la societat civil, i es va formar el grup de treball com a agents coeducadors.

El curs 2019-2020 el grup de treball va validar els documents de compromís d’adhesió al Pacte, es van elaborar les bases per impulsar la campanya d’adhesió, es va dissenyar un logo, es va redactar un document guia explicatiu, es van elaborar càpsules informatives sobre la feina que es feia i es va fer formació en coeducació segons les necessitats de cada sector.

El curs 2020-2021 es va impulsar la primera campanya “Coeducant, educo bé”, se’n va fer difusió als mitjans i als agents implicats, es va fer el seguiment de les adhesions, es van convocar reunions d’acollida amb persones, centres educatius, entitats i comerços, es va efectuar formació en llenguatge no sexista, i es va organitzar la I Jornada d’Intercanvi d’Experiències Coeducadores a la Ciutat.

Recursos humans

A càrrec de tècnics municipals.

Recursos materials i espais

Les instal·lacions de diversos equipaments educatius i culturals.

Cost i fonts de finançament

Assumit pel pressupost municipal.

Punts forts

• El treball de base fet de manera sistemàtica.
  • L’impuls del Pacte des de la comunitat educativa.
  • El disseny de la campanya de manera corresponsable entre diversos agents de la comunitat socioeducativa.
  • La il·lusió posada per part de les persones que formen part del Grup de Treball de Coeducació i Diversitat.

Punts de millora

• Cal reforçar la infraestructura municipal per agilitzar la resposta en cadascuna de les fases de les crides.