Tutoria d’acompanyament. Ser jove després de l’ESO

Tutoria d’acompanyament. Ser jove després de l’ESO

Municipi: Terrassa

Ens impulsor: L’ens impulsor principal és l’Ajuntament de Terrassa, amb la col·laboració del Consell de la Formació Professional de Terrassa.

Contacte: consellfp@terrassa.cat

Més informació de l'experiència


Descargar fitxa

 

El projecte de tutories d’acompanyament va néixer per acompanyar els joves en el procés de transició a la vida adulta, sobretot els que abandonen el sistema educatiu sense acreditació i són favorables a tenir una orientació cap als recursos i programes d’educació no formal del territori. També hi tenen cabuda els que prossegueixen inicialment estudis en l’àmbit de l’educació formal.

 

Facebook Twitter

Objectius

En primer lloc, té com a objectiu facilitar els processos de transició dels joves quan acaben l’escolaritat obligatòria, ja sigui els que no acrediten l’ESO com els que, tot i que l’han acreditat, poden abandonar el primer any d’estudis postobligatoris.

En segon lloc, posar a l’abast de tots els joves d’una promoció els recursos formatius, d’inserció professional i de lleure que s’ofereixen a Terrassa.

En tercer lloc, establir ponts entre els instituts de secundària i l’oferta de formació existent per mitjà de metodologies de treball transversal entre els centres educatius i els serveis de l’administració local.

Finalment, facilitar l’existència d’un referent adult positiu per als joves que surten del sistema educatiu sense acreditació per obtenir sortides formatives i laborals.

Persones destinatàries

Joves entre els quinze i els disset anys dels sis instituts públics de Terrassa.

Fases

Durant el juny o el juliol, es fa una reunió de tancament de la promoció anterior, de la qual s’ha fet un any sencer de seguiment posterior, i es fa l’assignació de la promoció actual, que finalitza l’escolarització obligatòria.

Al setembre o octubre, es du a terme la primera reunió amb el grup de treball per valors els primers seguiments de tota la promoció.

Al gener o febrer, s’efectua la segona reunió de seguiment amb el grup de treball per valorar els seguiments posteriors de tota la promoció.

A l’abril, es fa el tercer seguiment dels alumnes, només a escala personal, sense reunió de grup. Es bolquen els seguiments realitzats a l’aplicatiu DLI per poder disposar de tota la informació de l’alumnat.

Al febrer i abril, s’organitzen xerrades i dinàmiques d’orientació, sobre perfils professionals, tria del camí i sobre orientació acadèmica i professional, i es munta una mostra de l’ensenyament.

Al maig, es realitza una activitat per donar a conèixer el projecte de les tutories d’acompanyament a tot l’alumnat de quart d’ESO.

Recursos humans

El projecte està liderat per Servei d’Educació de l’Ajuntament, i les persones referents són les tres tècniques d’Educació, concretament del Servei de Formació i Orientació Professional.

Hi participen per part municipal vuit educadors socials, una orientadora laboral, dues dinamitzadores juvenils del PIDCES i dues tècniques d’educació, i per part del centre educatiu, un referent de les tutories, el coordinador de quart d’ESO, els tutors, membres de l’equip directiu, un orientador i un tècnic d’integració social.

Recursos materials i espais

Les activitats es fan sobretot dins l’aula tret d’una xerrada que es fa fora de l’escola, a Foment.

Cost i fonts de finançament

  • Enquesta de satisfacció.
  • Observació.
  • Grup de discussió.
  • Recollida i tractament de dades i indicadors.

Punts forts

  • El treball en xarxa entre instituts i agents del territori
  • La detecció de necessitats de l’alumnat
  • El caràcter preventiu en les intervencions
  • L’actuació sobre tota una promoció
  • La selecció a ajuts dels recursos d’orientació, formació i inserció.

Punts de millora

  • La coordinació i l’intercanvi d’informació
  • L’avaluació interna
  • Oferir una resposta més eficaç al casos més complicats
  • Ampliar l’oferta de PFI i altres recursos formatius