02/11/2023 11:21 h.

La Diputació de Barcelona subvenciona la substitució de 4000 lluminàries de Les Franqueses del Vallès

La via pública de Les Franqueses del Vallès contarà amb 4000 noves lluminàries, gràcies a la subvenció de la Diputació de Barcelona, amb l’objectiu d’implementar un enllumenat públic que contamini menys

Les Franqueses del Vallès inicia el canvi de 4.000 halogenurs metàl·lics per tecnologia led. Aquesta mesura sostenible suposarà una millora de l’eficiència energètica de l’enllumenat públic: comportarà un estalvi energètic de 742.298 kWh anual, equivalent a una reducció d'emissions de 357 tones de CO₂. Per a les arques municipals, a més, suposarà un estalvi econòmic d’entre 74.000 i 110.000 euros d’acord amb el preu mitjà de la llum de l’últim any.

Coincidint amb aquesta renovació, també s’actualitzaran els quadres de comandament i s’aplicaran sistemes de regulació. Aquests, permetran la gestió astronòmica dels horaris d'encesa i apagada i l'adaptació de la intensitat de la il·luminació, mitjançant la reducció del flux segons les necessitats. Així, es racionalitzarà l'enllumenat públic, que adaptarà els nivells lumínics a la normativa vigent.

També s'implementaran temperatures de colors càlids segons la zona i el llum es dirigirà al punt que es vol il·luminar, gràcies a les diverses òptiques regulables. A més, es farà un estudi per millorar l’enllumenat de diverses cruïlles amb passos de vianants.

L’objectiu de la substitució de les lluminàries és que el municipi compti amb un sistema d’enllumenat públic que sigui més eficient i menys contaminant, a més de consumir menys energia.

Aquesta acció és un dels quatre eixos per reduir la petjada mediambiental del municipi, tal i com l’Ajuntament va presentar a finals de l'any passat. La qual també inclou la millora de l'eficiència energètica als equipaments municipals, la instal·lació de plaques fotovoltaiques i la implantació de punts de càrrega per a cotxes elèctrics.

L’actuació és fruit d'una auditoria que es va fer l’any passat amb l'objectiu d'implementar mesures d'eficiència i estalvi energètic en l'enllumenat públic, per tal de reduir el consum i la contaminació lumínica. Tot això, millorant la fiabilitat del sistema d'il·luminació, evitant avaries i despeses de manteniment.

El cost del canvi de l'enllumenat públic és d'1.665.988 euros, dels quals el 90% –1.499.389 euros– els aporta una subvenció de la Diputació de Barcelona emmarcada dins del programa sectorial Renovables 2030. L’Ajuntament, per la seva banda, completa l’aportació amb uns 166.000 euros.