01/07/2024 13:10 h. - Mar Loire

El 90% del consum elèctric de la província de Barcelona es pot cobrir amb instal·lacions fotovoltaiques sobre terreny de baix impacte al territori

Els terrenys més òptims per a la instal·lació de fotovoltaiques són els antropitzats (aquells que han quedat degradats per l’activitat humana, com antigues pedreres), sòls nus urbans (àrees urbanes sense edificacions, no pavimentades, amb menys del 5% de vegetació) i sòls urbanitzables no desenvolupats

La Diputació de Barcelona ha presentat aquest dilluns, 1 de juliol, el visor cartogràfic amb el potencial fotovoltaic sobre terreny a la província, detallat per comarques i municipis. L’eina, que es pot consultar en línia, esdevé un instrument molt útil per als municipis barcelonins per conèixer la capacitat que té la localitat per produir energia renovable fotovoltaica.

El visor analitza les 776.366 hectàrees de la província, de les quals n’exclou 700.000 per a la instal·lació de fotovoltaiques pel valor natural, paisatgístic i agrícola del terreny. De les 76.366 hectàrees restants, 18.859 pertanyen a espais on l’impacte al territori és baix (el 2,4% del total de la superfície de la província). Concretament, 10.136 hectàrees són considerades amb el nivell màxim de prioritat (les més òptimes) i ocupen sòls antropitzats, és a dir, espais degradats per l’activitat humana, com antigues pedreres; 1.623 hectàrees estan catalogades amb potencial alt i 7.100 hectàrees, amb potencial mig.

Amb aquestes dades, s’estima que les instal·lacions fotovoltaiques sobre terreny amb baix impacte al territori poden produir 22.837 GWh, la qual cosa representa el 90% del consum elèctric de la província, que és de 25.347 GWh (dades de l’ICAEN, de 2022). En aquesta producció, quatre comarques −entre les de més superfície− sumen una aportació del 70% al conjunt de la demarcació: Vallès Occidental (19%), Bages (18%), Osona (18%) i l’Anoia (15%).

El diputat d’Acció Climàtica i Transició Energètica de la Diputació de Barcelona, Marc Serra, ha destacat que “aquest mapa mostra que estem en condicions de poder accelerar la transició energètica i de canviar de model energètic. A Catalunya, tenim un model energètic que més de la meitat de l’electricitat que es consumeix és d’origen nuclear i, gran part d’aquesta electricitat es produeix lluny de Catalunya. Proposem un canvi de model, acostar la generació d’electricitat a on es consumeix. Aquesta eina ens ha de permetre avançar en un model energètic que sigui més ecològic, més barat i més segur."

Més protecció de la superfície agrícola

Per a l’elaboració del visor, la Diputació de Barcelona ha comptat amb agents del territori, com Unió de Pagesos. El mapa incorpora propostes per salvaguardar més superfície agrícola i inclou una categoria (potencial baix) per indicar que un terreny té usos agrícoles, se situa en una zona de protecció especial definida en el planejament territorial o s’ubica dins d’una superfície d’hàbitats. El mapa classifica 57.507 hectàrees de la província dins de potencial baix.

D’altra banda, la Diputació de Barcelona ja disposa d’un mapa amb la capacitat per generar electricitat amb fotovoltaiques sobre cobertes d’edificis. La producció estimada en sostre representa el 50% del consum elèctric de la província.

Dossier de premsa "Potencial fotovoltaic a la província de Barcelona"

Les accions de la Diputació de Barcelona per promoure les energies renovables responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 7 “Energia assequible i no contaminant”, 11 “Ciutats i Comunitats sostenibles” i 13 “Acció climàtica”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Instal·lació fotovoltaica sobre terreny a Centelles. Foto: Diputació de Barcelona

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedemos las imágenes (vídeo y fotografías) a los medios de comunicación que quieran hacer uso de ellas, siempre y cuando se cite la fuente y exclusivamente para contextualizar esta noticia.