Lliurada la memòria de la Recerca historicoarqueològica del conjunt monumental del castell de Besora a l’Ajuntament de Santa Maria de Besora

Autor: Cesc Busquets

17/04/2024

Autor: Cesc Busquets

El castell s’emplaça al cim planer del turó al qual dona nom, situat a ponent del poble de Santa Maria de Besora. Declarat Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), està format per les restes de l’església, al sud-est de l’antic recinte, i altres estructures mig colgades al nord-oest. És propietat de la Fundació Privada del Conjunt Monumental del Castell de Besora, en la qual participa l’Ajuntament com un dels seus patrons. L’indret va ser ocupat en època ibèrica a l’entorn dels segles III-I aC i va esdevenir una fortalesa important durant l’època medieval. A mitjan segle XIV, els senyors de Besora van passar a residir al castell de Montesquiu i el lloc va tenir una important ocupació militar durant les guerres carlines del segle XIX.

La recerca dona continuïtat i suport al projecte d’investigació arqueològica que des de l'any 2005 s'està duent a terme al castell, ara centrada en la zona de la necròpolis entre el castell, l'església i el seu cementiri, i com a estudi previ de les obres de consolidació, restauració i posada en valor d’aquells àmbits del conjunt monumental. Des del 2018, la Diputació de Barcelona, a través del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL), col·labora, tant tècnicament com econòmica en les campanyes d’excavació arqueològica i de restauració del castell; el 2003, tècnics d’aquest servei ja hi van fer una visita per elaborar propostes de cara a la seva recuperació.

La intervenció arqueològica ha permès ampliar el coneixement de les estructures associades a l’espai que donaria accés a l’església i al cementiri. S’ha  documentat la presència de nous enterraments fora de l’àmbit del cementiri parroquial, d’època moderna. Les restes estudiades corresponen a tres individus femenins adults en connexió anatòmica i les restes desarticulades de com a mínim a dos més d’indeterminats. La presència d’aquestes inhumacions sembla indicar que la necròpolis medieval s’estenia més cap a l’oest, desconeixent a hores d’ara els seus límits reals.

El treball ha estat supervisat pel Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL) i ha tingut un cost de 6.000 € IVA inclòs.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.