Models de gestió de preus dels punts de recàrrega de vehicles elèctrics

Comparteix

07/06/2024

Resultats dels seminaris tècnics

El grup de treball de transició energètica local i justa de la Xarxa ha iniciat el desenvolupament del seu pla de treball amb el nou cicle de seminaris tècnics sobre transició energètica local i justa.

La primera sessió doble en línia ha abordat el repte de la gestió dels preus dels punts de recàrrega de vehicles elèctrics gestionats per les administracions locals, un cop una primera etapa de punts públics gratuïts ja ha finalitzat i cal plantejar-se els models de gestió i el paper de l'ens local en l'impuls del vehicle elèctric i l'electromobilitat.

Les sessions han comptat amb experts en l'àmbit de la instal·lació de punts de càrrega a escala europea i catalana, així com experiències reeixides i models de gestió diferents a Mollet del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda i Prats de Lluçanès.

Com a resum de la sessió, destacar que la normativa ens demana una estació de càrrega de 150 kW cada 60 km, i garantir una potència de 1 kW instal·lada per cada Vehicle Elèctric. Aquests objectius europeus implicaran un fort creixement en els propers anys. Per tant, caldrà també una adequació de la xarxa elèctrica, ja que el nou desplegament de carregadors implicarà modificar la xarxa local, de manera que caldrà veure com i qui entoma les modificacions en la infraestructura.

S'ha mostrat diversos models municipals d'implantació de punts de recàrrega públic, basats un servei d'oportunitat o considerar-lo un servei públic essencial. Alguns municipis que van compartir l’experiència en fan gestió directa, altres indirecta, és a dir, recorren a empreses per a la gestió i manteniment dels carregadors, així com dels pagaments.  El cobrament de l’energia es pot fer a través d’una App, amb TPV inclòs en cada carregador (afegeix cost), i la instal·lació d’un tòtem de pagament (interessant si hi ha més de 3 carregadors a poca distància).

Per tant, l'estudi econòmic és decisiu per calcular el preu €/kWh. Cal fer el càlcul perquè el servei sigui estable i cobreixi tots els costos però alhora incentivar-ne l’ús. També que tingui mecanismes per actualitzar preus amb més freqüència que un cop l'any.

Amb l’augment de les autonomies dels vehicles (alguns fins a més de 600 km reals), els punts de recàrrega que s’instal·len actualment se situen en 22kW, 30 kW i 60 kW). 

Podeu consultar el decàleg resum de la sessió i tota la documentació en detall i enregistrament de les dues sessions a la web del cicle de seminaris tècnics sobre transició local i justa.