18/05/2017 14:01 h.

Visitem el Centre de l’Aigua Can Font a Manresa

Els tècnics municipals coneixen el Centre de l’Aigua Can Font, al Parc de la Sèquia de Manresa.

Els participants han tingut l’oportunitat de visitar les instal·lacions del Centre de l’Aigua Can Font i conèixer els serveis que ofereix.  A més, la jornada ha inclòs un temps per donar a conèixer i compartir altres projectes que formen part de la comissió.

El 3 de maig es va celebrar la 2a trobada de la Comissió d’Ambients Aquàtics Continentals de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat al Centre de l’Aigua Can Font (Manresa). L’objectiu principal d’aquesta trobada ha estat el de donar continuïtat al treball en xarxa entre els membres de la comissió que es va iniciar a principis d’any.

El Centre de l’Aigua Can Font (Manresa) és un complex museístic, experimental i divulgatiu al voltant de la importància de l’aigua. És el punt neuràlgic i la seu del Parc de la Sèquia.

El Parc de la Sèquia és una institució gestionada per la Fundació Aigües de Manresa – Junta de la Sèquia que s’encarrega de dinamitzar els espais vinculats a la sèquia de Manresa i realitza activitats i divulgació i sensibilització al voltant de l’aigua, sovint coordinant-se amb altres agents locals, el què dona un valor afegit i el converteix en un projecte transversal.

Durant aquesta sessió, els participants van conèixer de primera mà les instal·lacions i els serveis que ofereix Can Font. També van descobrir quines activitats vinculades a l’aigua s’ofereixen els altres quatres espais que formen, conjuntament amb Can Font, “El Parc de la Sèquia”:  Museu de la Tècnica de ManresaParc de l’AgullaCasa de la Culla i l’InfoSèquia.

Durant la segona part de la jornada, es van donar a conèixer quines tasques incloses en el pla de treball pel 2017 que es va definir en la primera sessió, s’han iniciat i quin és el seu estat: recull de recursos, bones pràctiques i borsa d’experts que s’ha elaborat a partir de les aportacions dels membres de la comissió, web del Programa Va d’Aigua, etc.

A continuació es van realitzar tres ponències per conèixer, compartir i intercanviar altres projectes vinculats a sistemes aquàtics continentals que formen part del grup:

• El Camí del Riu: projecte transversal i integrador que es desenvolupa conjuntament entre els ajuntaments de Sant Sadurní d’AnoiaSubiratsTorrelavitSant Pere de Riudebitlles, Sant Quintí i Mediona que van signar un compromís per protegir, conservar i millorar els espais fluvials del seu territori habilitant un itinerari de 43 km que permet als participants passejar entre espais de gran valor ecològic i paisatgístic. El manteniment i adequació de l’itinerari es realitza a través del programa “Riu Inclusiu” que consisteix en formar i perquè realitzin aquesta feina, persones amb risc d’exclusió.
  • El Parc dels Talls situat al municipi de Vilobí del Penedès, el Parc dels Talls té el seu origen en unes antigues guixeres que es van explotar des de l’època romana fins a finals del s. XX. Les excavacions del terreny han fet que aflorés l’aigua freàtica formant 5 pèlags. El pèlag gran, la segona zona humida més gran de Catalunya, després del Pantà del Foix, acull gran biodiversitat i és un espai idoni per descobrir la fauna i vegetació vinculada a l’aigua de la zona. El Parc dels Talls a més, té un gran valor paisatgístic i està inclòs a l'inventari d'Espais d'Interès Geològic de Catalunya.
  • Projectes vinculats a sistemes aquàtics a Granollers: en aquest municipi es desenvolupen diversos projectes vinculats a dos espais: el riu Congost i l’espai natural Can Cabanyes. Les activitats relacionades al riu, com exposicions i itineraris es realitzen a través del servei de Medi Ambient i Espais Verds de l’Ajuntament de Granollers.  A Can Cabanyes, es realitzen activitats educatives de descoberta de l’entorn i la biodiversitat a través del Museu de Ciències Naturals de Granollers.

Aquest format de jornada que facilita un espai d’intercanvi entre municipis i entitats amb un interès comú, que és el de mantenir i conservar els sistemes aquàtics continentals, ha tingut molt bona acceptació. Per aquest motiu, se celebrarà la 3a trobada el proper 30 de maig al Centre d’Interpretació del riu Llobregat “Can Julià”.

La Comissió d’Ambients Aquàtics Continentals compta amb el suport tècnic del programa Va d’Aigua de l’Oficina tècnica d’Educació i Promoció Ambiental de la Diputació de Barcelona. L’objectiu principal d’aquest programa és el de donar suport a aquells equipaments i projectes d’educació ambiental impulsats per ens locals que treballen per conservar i donar a conèixer els valors dels sistemes aquàtics continentals.