29/03/2022 07:16 h.

Iniciem la prova pilot del projecte ‘Tot en un sensor’

©Tunstall Televida

Digitalització i Intel·ligència Artificial al servei de les persones usuàries del Servei Local de Teleassistència.

El Servei Local de Teleassistència de la Gerència de Serveis Socials de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb el municipi de Badia del Vallès, ha posat en marxa la prova pilot del projecte ‘Tot en un sensor’, basat en la Internet de les Coses i que desenvolupa funcionalitats innovadores basades en la monitorització intel·ligent d’hàbits de conducta per tal de detectar possibles canvis que puguin indicar la presència de situacions d’emergència o de risc.

El projecte implica la instal·lació d’un conjunt de sensors no invasius (detectors de temperatura, d’humitat, presència, lluminositat, infrarojos, i d’acceleració) amb la finalitat d’obtenir patrons de comportament per detectar precoçment canvis d’hàbits, situacions d’emergència o riscos. A través de la Intel·ligència Artificial s’estableixen patrons de conducta a partir de l’observació creuada d’aspectes com l’índex d’activitat per hores (moviment entre habitacions), detecció de dutxa (aigua calenta/freda), anàlisi del patró de moviment d’una persona (velocitat, anomalies, oblits), entre d’altres. La identificació d’alteracions en aquests patrons permetran la detecció i la intervenció ràpida en cas de necessitat.

Per portar a terme el projecte pilot s’han seleccionat 21 persones del municipi de Badia del Vallès usuàries del servei i que viuen soles. La mostra es distribueix en tres grups de set participants amb les següents característiques:

• Grup 0. Ús mitjà del servei.
  • Grup 1. Ús freqüent en trucades de soledat: persones que fan un ús superior a la mitjana del servei en trucades associades a possibles situacions de soledat.
  • Grup 2. Ús freqüent en trucades sociosanitàries: persones que fan un ús superior a la mitjana del servei en trucades de tipus sociosanitari.

La finalitat d’aquesta prova pilot és contrastar la validesa de la població destinatària i poder definir els indicadors del projecte a partir de l’observació dels diferents àmbits i patrons de conducta de les persones participants dins les seves llars.