22/10/2020 10:51 h.

La Línia telefònica 900, del Servei de Teleassistència Local de la Diputació en el context de la COVID-19, ha prestat servei a més de 4.000 persones grans

Comparteix

  

Des de l’inici de la pandèmia el Servei Local de Teleassistència ha gestionat més de 700.000 trucades relacionades amb la COVID-19.

Amb la declaració de l’estat d’alarma del 15 de març per la greu crisi sanitària provocada per la COVID-19, el Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona va activar el 16 de març un servei especial a través d’una Línia telefònica 900 per a persones majors de 65 anys que no disposaven del servei de teleassistència fins el moment i que, atesa la situació de confinament, es podien trobar en una situació fràgil, d’aïllament o de risc. Fins al 30 de setembre la Línia telefònica 900 ha prestat servei a 4.284 persones majors de 65 anys, sense cap cost per aquestes persones ni per als respectius Ajuntaments.

La Línia telefònica 900 es va crear per minimitzar els efectes de la greu situació generada per la pandèmia a través de trucades periòdiques, establir un seguiment d’aquelles persones infectades per la COVID-19 i oferir un servei telefònic actiu en qualsevol moment en cas d’emergència social i sanitària, angoixa o dubtes sobre la situació. El servei està actiu 24 hores al dia 7 dies de la setmana.

D’entre les 4.284 persones majors de 65 anys que han disposat de la Línia telefònica 900, 3.344 han passat a formar part del Servei Local de Teleassistència: 2.990 ja tenen el terminal instal·lat al domicili i 238 l’obtindran properament.

Per la seva part, el Servei Local de Teleassistència ha gestionat globalment més de 700.000 trucades relacionades amb la COVID-19, ja siguin consultes, seguiments o emergències, tant de persones usuàries del Servei Local de Teleassistència com de la Línia telefònica 900. D’aquestes trucades, destaquen, a més de les relacionades amb problemes de salut, les classificades com “xerrades de soledat” que es van incrementar en un 84%, evidenciant la importància de la teleassistència per acompanyar les persones grans que se senten soles.

L’atenció a emergències des del Servei Local de Teleassistència ha estat una prestació clau durant l’estat d’alarma: 31.851 trucades van comportar la mobilització de recursos d’emergència, tant interns (1.453 realitzades per les unitats mòbils) com externs (SEM, Mossos d’Esquadra o Bombers de Catalunya).

El Servei Local de Teleassistència dona servei a més de 91.045 persones en 310 municipis de la província de Barcelona, xifra que representa una cobertura del 12,4% sobre la població major de 65 anys i del 32,1% sobre la població major de 80 anys [dades actualitzades a 30 de setembre de 2020]. Realitza més de 100.000 visites domiciliàries a l’any (moltes de les quals han estat fetes per les 29 unitats mòbils d’atenció a emergències socials i sanitàries), i ofereix 19.000 dispositius de seguretat: per prevenir riscos a la llar (detectors de foc/fum, detectors de gas o monòxid de carboni) i dispositius per prevenir riscos sobre la salut de la persona (detectors de presencia, caigudes i teleassistència mòbil fora de la llar).

El servei específic a través de la Línia telefònica 900 ha deixat d’estar actiu des de l’1 d’octubre de 2020, però es manté preparat per si cal activar-lo de nou en cas que l'evolució dels rebrots de la COVID-19 ho requereixi. Inicialment aquest servei  es va posar en marxa a la Conca d’Òdena i posteriorment la Diputació de Barcelona va estendre’l a tota la província quan la situació va ser extremadament greu, assumint-se des de la Corporació el 100% del seu cost.

L’activació de la Línia telefònica 900 s’emmarca dins del conjunt de mesures adoptades des de la Diputació de Barcelona per tal de garantir l’atenció a les persones més vulnerables, entre elles les persones grans, en el context de pandèmia per la COVID-19.