10/07/2020 07:20 h.

Les bonificacions a les factures de l’aigua, a la 29ena Escola d’Estiu de l’Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar

La segona activitat del dijous 9 de juliol de la 29ena edició de l’Escola d’Estiu de l’Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar ha consistit en un taller impartit per Núria Vega, tècnica del Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona, sobre Les factures de l’aigua i les seves bonificacions.

La sessió, que s’ha fet de forma telemàtica, ha estat conduïda per M. Cristina Supervia del Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona.

Vega ha afirmat que ajudar les llars “a millorar les contractacions dels subministraments pot arribar a suposar l’estalvi d’uns 300€ anuals”. Per això el taller s’ha centrat en donar pautes als i les professionals dels serveis socials per entendre els conceptes de les factures de l’aigua i identificar les bonificacions a les quals poden tenir dret algunes de les persones que atenen.

La ponent ha esmentat la diversitat que hi ha entre municipis tant en els models de gestió del subministrament d’aigua, que és competència municipal, com en el sistema tarifari.

És comú a totes les factures el cànon de l’aigua, tribut progressiu sobre el qual es pot obtenir bonificació ampliant els m3 de cada tram de consum (amb més de 3 persones censades a l’habitatge) i en què es pot tenir dret a la tarifa social (en què el preu del cànon té cost 0 si el consum està en el primer tram i, si es consumeix més d'un tram, el preu es redueix al 50%).

Pel que fa a la resta de conceptes que es facturen, la ponent ha mostrat alguns exemples de la varietat que existeix i sobre els quals els ens locals també poden aprovar descomptes.

Vega ha mostrat diversos casos pràctics i factures per identificar les bonificacions que s’hi estaven aplicant, ha explicat com gestionar una reclamació de la factura de l’aigua: primer la persona consumidora ha de reclamar a l’empresa i si la resposta que aquesta li dona, no li satisfà o ha passat un mes sense resposta, ha d’anar a un Servei Públic de Consum per a gestionar la reclamació en segona instància. Finalment, ha donat alguns consells pràctics per estalviar aigua.

El taller ha comptat amb un participat debat en què s’han respost les preguntes formulades pels i les assistents sobre les possibilitats de bonificació en els habitatges ocupats, així com sobre casos menys freqüents de reducció de la quota del servei d’aigua o facturacions amb lectures estimades. També s’ha fet esment a la bonificació que s’ha aplicat a tota Catalunya, en el marc de l’estat d’alarma, en el cànon de l’aigua dels mesos d’abril i maig i del volum de consultes que han atès els serveis municipals de consum derivats d’una interpretació errònia del concepte i que alguns han anomenat taxa Covid.

Supervia ha clos el taller agraint la participació a la seixantena d’assistents, animant-los a llegir les factures de l’aigua.

Per a més informació, consulteu el web de l'Escola d'Estiu.