06/07/2020 14:18 h.

S’inaugura la 29ena Escola d’Estiu de l’Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar parlant de l’Ingrés Mínim Vital i la inclusió social

El dilluns 6 de juliol s’ha inaugurat la 29ena edició de l’Escola d’Estiu de l’Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar, en format telemàtic, amb la intervenció del ministre d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions, José Luís Escrivá, i amb la participació de la presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, i la diputada de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar, Lluïsa Moret.

El ministre Escrivá ha explicat que l’Ingrés Mínim Vital (IMV) és un “conjunt de polítiques innovadores per a una societat més justa i inclusiva”, que incorpora una avaluació prèvia i posterior, i diferents fases de desplegament amb l’objectiu d’arribar a 850.000 llars, un 10% de les quals seran monoparentals, ja que s’hi aguditza la pobresa extrema per les dificultats de conciliació. També ha afegit que “volem treballar amb els ens locals perquè a través dels serveis socials, que estan en connexió amb les persones més vulnerables, els puguin facilitar l’accés a la prestació”.

L’Ingrés Mínim Vital vol ser, també, una eina per afavorir les polítiques d’inclusió social de les comunitats autònomes i dels ens locals a través de proporcionar una primera protecció a les situacions de pobresa més extremes, una base de dades sobre les llars més vulnerables i un sistema de governança i d’intercanvi per millorar els itineraris d’inclusió i evitar la “trampa de la pobresa”.

En aquest mateix sentit, Núria Marin, ha defensat que “no es tracta d’igualar per baix, sinó de multiplicar les oportunitats i construir itineraris d’inclusió, i aquest és un paper rellevant que tenen els municipis”. També ha explicat que en una enquesta feta a 30 ens locals de la província de Barcelona s’ha posat de manifest que els serveis socials locals estan assumint moltes funcions d’informació i acompanyament en la tramitació de la sol·licitud a l’IMV.

Per això, Marin ha dit que des de la Diputació es vol donar suport als municipis per fer aquest acompanyament a la ciutadania i ha anunciat que el proper 9 de juliol s’aprovarà un programa extraordinari de suport als equips professionals. Alhora, ha explicat que “des de la Diputació de Barcelona ens hem posat a disposició de l’Institut Nacional de la Seguretat Social per treballar conjuntament en el desplegament de l’IMV per a què esdevingui una eina fonamental per a la qualitat de vida de les persones i la cohesió social”.

Així mateix, Lluïsa Moret ha fet una especial referència a la voluntat de la Diputació d’acompanyar els municipis en tot allò referent a la gestió de l’IMV i a l’avenç en els drets de ciutadania, des d’una reflexió entorn “el paper dels municipis en les polítiques socials i, especialment, en l’equilibri entre cobrir necessitats bàsiques i desenvolupar una línia estratègica d’apoderament i d’enfortiment de la lògica comunitària en els pobles i ciutats”.

Moret ha donat per inaugurada la 29ena Escola d’Estiu que vol, segons la diputada, “abordar conjuntament amb les aportacions de referents institucionals i acadèmics els reptes que tenim i, sobretot, la construcció de solucions innovadores”.

Més de 200 persones han assistit virtualment a aquesta sessió inaugural de la 29ena edició de l’Escola d’Estiu que, amb el lema “El potencial transformador dels municipis, una aposta per a la cohesió social”, proposa per a càrrecs electes i professionals dels ens locals de la província de Barcelona un conjunt de conferències i taules rodones durant la setmana del 6 al 10 de juliol.

Més informació a www.diba.cat/escolaestiu.