Biblioteca Pilarin Bayés de Vic

07/10/2022 a les 19.00 h
Descripció

La nova Biblioteca Pilarin Bayés de Vic que s’erigeix com a nou pol d’atracció cultural de la ciutat i amb la que es consolida el nou model de servei bibliotecari de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona (XBM), s'ha inaugurat el 7 d’octubre amb un acte encapçalat pel diputat de Cultura de la Diputació, Joan Carles Garcia Cañizares, i l’alcaldessa de Vic, Anna Erra.

En aquesta jornada festiva, els representants polítics van estar acompanyats per la dibuixant i ninotaire Pilarin Bayés que dona nom al nou equipament perquè la gent del poble així ho va voler. L’any 2019 es va realitzar un procés participatiu en el qual unes 1.500 persones van triar la figura d’aquesta vigatana nascuda el 1941 i autora de més de nou-cents llibres per donar nom a un equipament tan emblemàtic com aquest situat a l’espai de l’antiga Caserna de la Guàrdia Civil.

Durant la seva intervenció, Cañizares va explicar que aquest nou equipament que forma part de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona “és un exemple del nou model de biblioteca pública que busca transformar el servei relacionant les necessitats i els interessos de la ciutadania així com garantir l’equitat social i l’accés al coneixement” i va afegir que "Pilarin Bayés es mereix que la nova Biblioteca de Vic porti el seu nom per votació popular, per la qualitat de l'edifici i per ser un espai cultural en majúscules per al coneixement i per fer-nos sentir lliures”.

La Biblioteca

La Biblioteca Pilarin Bayés s'allotja en un edifici de 5 plantes (aparcament inclòs) amb una superfície útil total de quatre mil metres quadrats. L’edifici es desplega entorn d'un jardí obert a la ciutat que és un espai commemoratiu. Totes les sales de la nova biblioteca estan construïdes mirant el jardí que l’embolcalla, on s’hi han plantat 11 arbres d’espècies diferents en record a les onze víctimes de l’atemptat terrorista de 1991. Però el jardí és també un espai que pot ser utilitzat com a espai de relaxació i descans, per a llegir a l'ombra dels arbres. El fet que sigui inclinat permet que la planta inferior gaudeixi també de llum natural i de vistes als elements vegetals.
Totes les sales de lectura s'orienten cap al jardí, i estan dissenyades amb la voluntat de crear espais de dimensió domèstica, que assegurin la comoditat i confort dels usuaris. La doble façana, amb la gelosia exterior de fusta i una geometria articulada, permet orientar les vistes des de les sales de lectura cap al jardí i la ciutat.
L’equipament acull espais innovadors per a la creació artística, l’aprenentatge, o l’atenció ciutadana, entre d’altres, com són l’ Espai Lab Ausa, per a residències musicals i gravació de maquetes musicals, l’Aula Multilingüe, per a l’aprenentatge d’idiomes o l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), per a tràmits i gestions municipals.
La planta principal acull la zona de revistes, la zona infantil i la cafeteria, així com la bústia de retorn automatitzat. A la planta inferior hi ha l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), la Sala d’Actes U d’Octubre, l’àrea de música i l’àrea de treball intern. La planta primera té l’ Aula Multilingüe, l’espai multimèdia, l’àrea jove, amb el fons de còmics, i el servei d’ Internet i +. La planta segona acull la sala mirador, amb les millors vistes sobre la ciutat, sales de fons general, i l’accés a la terrassa, apta per a presentacions i actes a l’exterior. La planta soterrani acull dos dipòsits documentals: el major acull la col·lecció general, i el dipòsit especial acull el fons patrimonial del Círcol Literari.
L’edifici té una capacitat per a més de 115.000 documents en total, incloent-hi els més de 5.000 llibres del Círcol Literari, els 5.000 CD del Mercat de Música Viva de Vic, i els més de 15.000 documents del dipòsit general. Per tal de garantir uns espais acollidors sense una densitat excessiva de prestatgeries s’han instal·lat armaris compactes en sala, de lliure accés als usuaris, i totalment automatitzats.

Durant tot el cap de setmana hi ha hagut jornada de portes obertes però a partir d’avui l’horari serà de dilluns a divendres de 9:30 h a 20 h i els dissabtes de 10 h a 14 h i de 16 h a 19 h.

La Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació compta amb 232 biblioteques i 10 bibliobusos a la província de Barcelona, un fons de més de 10 milions de documents i de 2,1 milions d’usuaris amb carnet.

Galeria d'imatges

Exterior de la biblioteca Exterior de la biblioteca Interior de la biblioteca Interior de la biblioteca Interior de la biblioteca Interior de la biblioteca
Qui organitza
Lloc: Biblioteca Pilarin Bayés de Vic