Biblioteca l’Alzina a Palau-solità i Plegamans

14/06/2024 a les
Descripció

El 14 de juny es va inaugurar la nova Biblioteca l’Alzina, un espai que no només amplia l'oferta cultural del municipi, sinó que es converteix en un punt de referència per a la comunitat. Aquest nou equipament substitueix l'actual biblioteca municipal de Can Cortès i s'integra en la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona. Amb aquesta obertura, la Xarxa ja compta amb 235 biblioteques i 12 bibliobusos a la demarcació de Barcelona.

La Biblioteca l’Alzina és el resultat d’un procés participatiu amb la ciutadania de Palau-solità i Plegamans, que ha contribuït en la definició dels usos dels diferents espais, l’especialització del fons bibliogràfic i la tria del nom de la biblioteca. L’Alzina és un element Patrimonial de Palau, molt valuosa pels ciutadans.

La biblioteca compta amb un fons especialitzat en energies renovables, natura i món rural, així com en centres d’interès en família i fons per a joves. Aquest projecte reflecteix els valors d’adaptabilitat, diversitat, sostenibilitat, flexibilitat i proximitat .

La biblioteca està organitzada en diversos espais adaptats a diferents públics i usos. Disposa d’una coŀlecció inicial de més de 23.000 documents. A la planta baixa, el vestíbul lluminós dona accés a l’Espai infantil “L’Aglà”, la Zona Jove, l'Auditori Lluís Ventura, les aules d’estudi i la cafeteria. A la planta superior es troben l’Espai General, l’Aula Digital, més aules d’estudi i una sala compartida amb l’Arxiu Municipal, que també té accés independent des de l’avinguda de Catalunya.

Els horaris estan coordinats per satisfer diverses necessitats. Les aules d’estudi estan disponibles les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana.

La nova biblioteca destaca per la seva arquitectura moderna i sostenible. L’edifici, obra de l’equip Brunet- De Luna Arquitectes, allotja la biblioteca i l’Arxiu Municipal. Té una forma cilíndrica i fàcilment identificable, compta amb una superfície útil de 1.555 m² útils distribuïda en dues plantes. La façana està recoberta amb un material aïllant tèrmic i solar que contribueix a la circulació de l'aire, minimitzant el consum energètic i el manteniment. Amb una qualificació energètica A, la biblioteca utilitza principalment energia elèctrica, generada en bona mesura a partir d’energia renovable, geotèrmica i fotovoltaica. La distribució dels espais facilita una gestió eficient. El disseny dels espais s’ha fet d’acord amb l’estratègia municipal d’aposta per la igualtat de gènere i el disseny inclusiu.

En línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides (ODS), la Biblioteca l’Alzina vol ser un instrument educador i transformador en temes mediambientals, i un aparador cultural per a les entitats i esdeveniments del municipi. Representa un compromís ferm per part de l’ajuntament per promoure el benestar de la ciutadania i el desenvolupament comunitari.

Galeria d'imatges

Interior taulell Prestatgeries Sala