23/04/2024 15:47 h.

Vins El Cep

Comparteix

La Gerència de Serveis de Comerç entrevista en Roger Canals, Director Comercial a Vins El Cep

 

1.    Com va sorgir la idea d’unir-vos i crear una empresa?

La idea va sorgir de la inquietud de quatre viticultors, amics i veïns, de fer un celler per elaborar vins amb el seu raïm i donar valor a las vinyes velles i a aquest raïm. 

Hem de posar-nos en context, i a finals dels anys 70 el preu del raïm estava baixant i els canvis tecnològics en el món del vi començaven a imposar-se. Aquest fet també va ser important per decidir crear el celler, ja que gràcies a poder vinificar aquestes vinyes velles, no va ser necessari arrencar-les. Com que a nivell de qualitat eren molt millors que les joves, el producte que van elaborar també va ser d’una qualitat excepcional. 

Abans de crear el celler ells ja elaboraven a les seves masies particulars, però per professionalitzar l’elaboració, s’havia d’invertir en un celler i tota la infraestructura que comportava. Ells abans de crear la societat ja eren molt bons amics, compartien maquinaria, eren veïns de finca i tenien visions molt similars. Aquest fet els va ajudar molt a que ràpidament es poguessin entendre per poder començar el projecte junts i fer-lo consistent, juntament amb les següents generacions.

2.    On esteu ubicats i per què vàreu escollir aquesta ubicació?

Estem ubicats a la zona d’Espiells, situats al nord-est del Penedès. La ubicació de les nostres quatre finques es troba al mig de tres pobles: Sant Sadurní d’Anoia, Gelida i Sant Llorenç d’Hortons. Per a nosaltres aquesta localització es molt important ja que la zona d’Espiells és idíl·lica per el conreu de la vinya i l’elaboració del vi. Ens trobem en una zona de turons ondulats, entre mig de boscos i torrents, i això ens dona molta diversitat en els nostres sols. Aquest fet per a nosaltres és molt important i diferencial, ja que ens dona la possibilitat de treballar diferents tipus de varietats i elaborar també diferents estils de vins i escumosos.

La zona d’espiells és una zona on el paisatge de vinyes i boscos és predominant, però per la proximitat que tenim amb Barcelona sempre ha sigut una zona en risc d’industrialització. Per això es va crear l’Associació “Espiells Terra de Vi”, de la que nosaltres en formem part i que conjuntament amb els altres col·laboradors, posem tots els recursos per a què en el futur segueixi sent així.

3.    Quines són les varietats de raïm que utilitzeu per elaborar els vostres vins? Quins tipus de productes elaboreu?

Les varietats de raïm que més treballem són les autòctones de la nostra zona. El macabeu, el xarel·lo i la parellada. Després, per a algunes vinificacions especials també tenim malvasia de Sitges i xarel·lo vermell. A finals dels anys 90 vam plantar algunes varietats foranies com el chardonnay, el pinot noir, el merlot i el syrah. I per els nostres negres la varietat que més utilitzem és l’ull de llebre.

Som un celler curiós, sempre ens agrada créixer amb qualitat i innovar en les nostres elaboracions. Per això elaborem diferents estils de vins. Actualment elaborem caves, vins tranquils de cupatge, vins tranquils de vinya única (amb una singularitat i origen especial) i pét-nats.

4.    Quin és l’objectiu de Vins El Cep?

L’objectiu principal de Vins el Cep és poder vinificar el raïm de les quatre finques i donar-li valor amb una elaboració de Vins i Caves d’alta qualitat.

5.    En què consisteix el cultiu ecològic i biodinàmic, quines característiques té?

El cultiu ecològic i biodinàmic són dues formes de producció agrícola que comparteixen una filosofia centrada en el respecte per la natura i la reducció de l'impacte ambiental, però tenen algunes diferències en els seus mètodes i pràctiques.

El cultiu ecològic es basa en l'ús de pràctiques agrícoles sostenibles que minimitzen l'ús de pesticides i fertilitzants sintètics. Aquest sistema fomenta la biodiversitat, el reciclatge de nutrients i la protecció dels recursos naturals com el sòl i l'aigua.

Per altra banda, la biodinàmica és una forma de cultiu que va més enllà de l'agricultura ecològica convencional. Aquesta pràctica es basa en les ensenyances de Rudolf Steiner i busca integrar les forces còsmiques i terrestres per aconseguir unes vinyes equilibrades i autosuficients. És una pràctica més complexa on les aplicacions i els treballs a la vinya s’han de fer en un moment concret i precís, per això es impossible realitzar-ho en totes les vinyes de la nostra finca i nosaltres ho apliquem a les vinyes amb més tipicitat i que són més especials. Per exemple, vam ser els primers en elaborar un cava biodinàmic a la nostra finca de Can Prats l’any 2006. (El Claror Paratge Qualificat Can Prats).

6.    Havíeu o heu fet alguna formació específica per gestionar aquest tipus de negoci?

Si, el negoci de la vinya i el vi -com tots els altres- sempre està evolucionant i canviant, per això per a nosaltres resulta molt important el fet d’estar al dia i estar formats en tot moment.

Tot i que som un equip petit, el nostre model de negoci requereix de molts especialistes en moltes àrees diferents, ja que gestionem tot el procés, des de la vinya fins a la comercialització final del producte. 

Per això en cada àmbit de l’empresa tenim persones molt qualificades, amb experiència i formacions especifiques que es reciclen contínuament amb cursos, per exemple de viticultura ecològica, biodinàmica, gestió i administració, medi ambient, sostenibilitat, màrqueting, enoturisme i enologia .

7.    Vàreu rebre algun tipus de suport econòmic o tècnic per part de l’Administració per engegar el negoci?

En un primer moment es va rebre alguna subvenció per part del DARP per a inversions en maquinària i instal·lacions.

8.    Com feu la difusió i promoció de la vostra oferta?

Utilitzem diferents canals de promoció de la nostra oferta. Primer comencem fent promoció i comunicació des del celler directament utilitzant la nostra pagina web, les nostres xarxes socials i la nostra base de dades històrica amb tots els clients que ja tenim a través de la Newslatter.

Després, els nostres distribuïdors i clients directes que venen els nostres productes també ens ajuden des dels seus establiments i també les seves xarxes.

I per últim, també a través de diferents prescriptors. Premsa escrita, blogs especialitzats, influencers, sommeliers...

9.    Amb quin tipus de socis i/o col·laboradors compteu? Qui són els principals proveïdors de productes i com els trieu?

Els socis són les quatre famílies de viticultors fundadors. Els proveïdors es trien en funció del producte per proximitat,  qualitat de servei i compromís amb els mateixos valors que nosaltres tenim.

10.    Quants llocs de treball heu creat?

En aquest moment al celler hi treballen vuit persones a temps complert, i una a mitja jornada.

11.    Quines característiques específiques i diferenciadores té el vostre producte?

Son vins elaborats per viticultors que representen un territori i uns valors de respecte pel medi ambient i la sostenibilitat. Som elaboradors integrals i gestionem unes 200 ha que permeten mantenir un paisatge de vinyes en un entorn rural proper a la ciutat.

12.    Com vetlleu per la sostenibilitat?

Treballem adaptant la nostra explotació i treballant amb els mètodes que podem controlar de forma més sostenible possible. Per exemple:

-    A la vinya, treballem amb agricultura ecològica i biodinàmica. No utilitzem ni fertilitzants químics ni productes químics de síntesi.
-    Al celler, fem servir energia fotovoltaica per aprofitar el sol per generar electricitat pel celler. Hem aconseguit reduir un 70% la despesa energètica i l’impacte ambiental. Produïm el nostre propi nitrogen i gestionem l’aigua per reduir el consum 
-    El producte, utilitzem càpsules biodegradables i ampolles procedents en part de vidre reciclat. Evitem l’ús de plàstics en els nostres packagings.

13.    Coopereu amb altres establiments que comparteixin la mateixa filosofia que el vostre? 

Si, és un dels valors que tenim més en compte.

14.    Quins projectes teniu per al futur? 

Millorar la gestió del sòl i de l’aigua per fer front al canvi climàtic. Seguir innovant en tot allò que sigui possible en el procés d’elaboració. Millorar en tots els aspectes que ens ajudin a incrementar la qualitat dels nostres vins i posicionar-nos cada cop més en el segment de més nivell.

Invertir esforços i recursos per apropar el celler als visitants ecoturístics i augmentar els ingressos d’aquesta activitat.