25/01/2024 15:13 h.
Comptoir de Campagne, una aposta per a dinamitzar el comerç de les poblacions petites
Imatge: Josep Monter/Pixabay
Breu introducció
La desertització dels municipis petits és un fenomen que afecta el conjunt del nostre territori. A banda de la pèrdua de població, l’altra de les conseqüències és la pèrdua de comerços, serveis i activitat econòmica, la qual cosa genera una espiral que cal revertir d’alguna manera.
Hi ha diverses iniciatives que s’estan duent a terme per intentar recuperar uns serveis i uns comerços que són essencials per a retenir la població en els municipis petits i atreure’n de nova. Per exemple, França ha endegat una experiència pionera que està donant molt bons resultats: els comptoirs de campagne (‘taulells rurals’), creada el 2015. Són empreses emergents solidàries amb el segell ESUS (empresa solidària d’utilitat social). El seu objectiu és revitalitzar municipis que pateixen despoblament i pèrdua de teixit comercial o que han esdevingut municipis dormitori amb poca o cap activitat comercial ni serveis. Les conseqüències són la fugida de despesa i la desertització.
Per capgirar aquesta tendència, els taulells rurals posen al servei del veïnat un espai multiservei que dona resposta a dues problemàtiques: la desertificació de molts pobles, alguns dels quals s’han convertit en pobles dormitori i la urgència que hi ha de modificar el nostre model de consum, orientant-lo cap a un model més sostenible que faci valer l’artesania i els productes locals, i fomenti els circuits curts.
En què consisteixen els taulells rurals?
Són empreses l’objectiu de les quals és desenvolupar un nou model de comerços multiserveis i innovadors en el cor dels petits municipis, per tal de revitalitzar-los i donar-los un nou impuls, de manera que actuïn com a motor socialitzador i cohesionador de la vida social i econòmica de la població. Volen ser sostenibles i potenciar els productes locals i els circuits curts, prioritzant també els productes artesans.
És sobretot una xarxa de comerços de proximitat ubicats en zones rurals. Són espais polivalents que proposen una oferta de serveis i d’animacions socioculturals adaptada a les necessitats de la població d’un municipi determinat, però sempre que no suposin cap mena de competència per als negocis ja existents.
L’estratègia d’aquestes empreses consisteix a crear una xarxa de franquícies ben organitzada i en un mateix territori, per tal de poder agrupar els mitjans, massificar les compres i optimitzar les despeses amb economies d’escala.
Com es financen?
El primer negoci de la xarxa va obtenir una aportació de 60.000 euros de la Regió Alvèrnia-Roine-Alps, un crèdit bancari i una subvenció BPI França. I per a fer possible l’obertura de cinc punts de venda més, es van aconseguir, d’una banda, 590.000 euros a través dels fons Aviva Impact Investing France i CDI Investissement, administrats pel Comptoir de l’Innovation (INCO), i, de l’altra, 49 inversors particulars a través de la plataforma de finançament col·lectiu Lita.co, la Caisse d’Epargne Rhônes-Alpes i la Poste Intrapreneuriat. A més, cal afegir-hi 290.000 euros de préstecs de BPI France.
El 2019, el volum de negoci dels onze comerços de la xarxa Comptoir de Campagne creats a Alvèrnia-Roine-Alps era de més d’un milió d’euros.
El paper de les administracions locals
La dinamització del territori és una tasca conjunta de les administracions locals i dels agents econòmics privats. Ambdós han de treballar en estreta col·laboració per a dur a terme el projecte, aportant fons econòmics i buscant patrocinadors i altres fons de finançament.
Així doncs, la creació dels taulells rurals és un treball de col·laboració entre les col·lectivitats locals, els electes locals i el sector privat. Conjuntament, es fa un estudi territorial, es planteja tant l’elecció de les implantacions de les empreses que formen part de la xarxa en diferents punts del territori com les relacions amb els electes locals, i s’ha de donar la millor resposta a les necessitats dels habitants d’un municipi determinat, ateses les seves característiques i la idiosincràsia de cadascun dels territoris.
Així mateix, els taulells rurals s’ubiquen normalment en locals municipals cedits pels ajuntaments o a canvi d’un petit lloguer. Cada comerç es beneficia d’un suport financer en el marc d’un dispositiu per mantenir oberts els comerços del centre dels municipis, i està cofinançat pel Consell Regional i les intercomunalitats.
Quins serveis i mercaderies proposen els taulells rurals?
Els comerços que formen part de la xarxa Comptoir de Campagne ofereixen un munt de productes, serveis i animacions. L’oferta s’adapta a cadascun dels poblets en què està present, per no entrar en competència amb l’oferta ja existent. Cada empresa és també un lloc de vida, amb propostes d’animació per a petits i grans que s’organitzen regularment.
Els taulells rurals comercialitzen prioritàriament productes locals en circuits curts, productes frescos. Darrere de cada un hi ha una xarxa de proveïdors locals, agricultors, ramaders, viticultors... de la regió o de la província que no poden estar a més de 50 quilòmetres de distància.
També ofereixen fleca, degustacions, saló de te i un servei de restauració a consumir al mateix local o per emportar. Paral·lelament, proposen la venda de bombones de gas, flors, bombons, tabac, premsa, llibres o objectes de regal; correus; reparació del calçat; neteja en sec; servei de planxada de roba; venda de títols de transport de tren de rodalia i de llarga distància; recollida i lliurament de paquets...
Els venedors coneixen la clientela i s’ocupen del lliurament de les paneres plenes de mercaderies de les persones més grans.
A més, ofereixen tot allò que el veïnat necessita, amb l’objectiu de retenir la despesa en el mateix municipi i oferir tota mena de serveis. Així, en una sala específica al costat del taulell, professionals de la salut i del benestar personal, de la banca i de les assegurances, proposen cites personalitzades per a respondre a les necessitats del veïnat: agència bancària, osteopatia, estètica, perruqueria, assegurances...
Per a actuar d’element dinamitzador del municipi, ofereixen tallers per als petits de la casa, animacions diverses, visites d’artesans i d’explotacions agrícoles, conferències, projeccions de pel·lícules, festivals...
Proposen també botiga en línia, de manera que es poden encarregar telemàticament els productes que es volen comprar i que lliuren físicament al comerç o a domicili, o en unes bústies especials per a dipositar-hi mercaderies.
D’altra banda, per cada comerç dels taulells rurals es creen dos llocs de treball per a persones que viuen a prop. Agricultors, artesans, veïns de tota la vida o neorurals... els taulells rurals són el lloc de trobada de tothom. Fan tot el que és possible per crear lligams socials i consolidar el projecte.
La clau de l’èxit
La iniciativa privada no és suficient per a garantir l’èxit d’un projecte ambiciós i de gran responsabilitat. La dinamització de les petites poblacions no pot recaure exclusivament en mans de la iniciativa i del capital privats: es tracta d’un projecte comú entre les diverses administracions públiques i el sector privat, que han de treballar plegats en la seva consolidació.
En aquest àmbit, cal aprofitar la demanda creixent de productes locals i sans, i el desig cada vegada més gran de viure d’una manera més natural. Tot això constitueix un gran impuls per als taulells rurals. La crisi sanitària de la covid-19 també va suposar un impuls a l’hora de consumir productes més sans i viure en un entorn més verd, tranquil i saludable.
Cal saber aprofitar tots aquests elements per treure’n el màxim rendiment i repoblar zones rurals que ho tenen tot per a satisfer les necessitats de la població. Només cal donar-los un petit cop de mà.