08/07/2020 09:21 h.

El món local davant l’emergència econòmica

La pandèmia de la COVID-19 ha generat una multiplicitat de derivades econòmiques d’impacte molt dur sobre el teixit econòmic i social que han tingut i tenen una translació d’impacte als municipis com a institucions més properes a la ciutadania.. Algunes d’elles s’han patit d’immediat i s’han hagut d’encarar en clau d’emergència, com atendre l’urgència sanitària i l’hospitalària, però també la tecnològica, la laboral, l‘empresarial i les primeres mesures d’emergència social. D’altres, en canvi, s’hauran d’encarar com un repte de present i de futur però ja en un nou paradigma d’acció.

Durant els propers mesos i anys els ajuntaments i ens locals hauran de fer front als canvis de guió que la crisi econòmica i social associada a la crisi de la COVID-19 ha generat en el conjunt del territori i de la ciutadania.

Un teixit productiu molt tocat, una xarxa comercial i de comerços en crisi i sectors motors de l’activitat econòmica com el turisme en situació de dificultat, són un paradigma absolutament present a peu de carrer als diferents municipis. L’atenció a les persones i les situacions d’emergència social són un dels altres grans eixos sobre els que hauran de pivotar les polítiques publiques. Amb tot, en aquest espai de reflexió ens centrarem en els reptes que tenen els municipis en matèria de promoció econòmica i ocupació, i la dinamització d’un teixit productiu en risc que necessita d’estímuls per iniciar una recuperació tant urgent com d’importància sistèmica, tenint en compte a més la necessitat de que aquesta sortida es faci de manera explícita amb el paradigma vital de sostenibilitat mediambiental .

Quins són els programes endegats des de les Diputacions i ens supramunicipals per ajudar als municipis en aquesta tasca? Què caldrà prioritzar des dels ajuntaments amb els programes dels que ja disposen? Quins criteris menaran la recuperació econòmica i de retruc social en les actuacions de les corporacions locals? Quines són les seves demandes urgents i estratègiques? Quins són els programes i accions de suport clau demandats per part de les corporacions locals?

Per a parlar-ne la Fundació Ernest Lluch i la Diputació de Barcelona han promogut un espai de reflexió d’emergència econòmica municipalista centrada en la Reconstrucció econòmica i social dels municipis.

Hi participen

*Clica damunt del nom de cada participant per accedir a la seva intervenció

Des de les institucions:

• Núria Marín. Presidenta de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de L’Hospitalet de Llobregat
  • Joan Majó. President de la Fundació Ernest Lluch. Ex ministre d’Indústria i enginyer
  • Javier Villamayor. Coordinador de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç de la Diputació de Barcelona
  • Xesco Gomar. President delegat de l’Àrea d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona

Amb expertesa:

• Pilar Conesa. Comissària del Smart City Expo World Congress i CEO Anteverti
  • Oriol Estela. Coordinador general del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona i coordinador tècnic de la Càtedra Barcelona-Universitat Pompeu Fabra de Política Econòmica Local
  • Eduard Jiménez. Director de l’Àrea de Presidència i Serveis Generals de l’Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda
  • Roger Pumares. Cap del Servei de Teixit Productiu dels Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació de la Diputació de Barcelona
  • Paco Ramos – Director Executiu d’Estratègies de Foment d’Ocupació de Barcelona Activa.
  • Carles Rivera – Coordinador Gerent del Pacte Industrial de la Regió Metropolitana de Barcelona
  • David Sancho. Director científic de la Càtedra Barcelona-Universitat Pompeu Fabra de Política Econòmica Local

Sobre el terreny i des dels ajuntaments, els següents alcaldes i alcaldesses: