04/10/2021 08:27 h.

El Vallès Occidental engega un pla de suport a la reconversió del sector de fabricació d’automoció i la seva cadena de valor

Comparteix

Amb el suport de la Diputació de Barcelona, el Consell Comarcal del Vallès Occidental, en el marc del seu Pacte per la Reindustrialització, ha presentat avui el nou Pla d’acció de suport a la reconversió del sector de fabricació d’automoció.

Aquest Pla vol incidir sobre un sector estratègic tant per l’activitat directa de les empreses com per l’afectació indidrecta i induïda en altres sectors. Al Vallès Occidental hi ha més de 50 grans empreses del sector, que, junt amb altres empreses de la cadena de valor, donen feina directa a més de 8.500 persones.

A la trobada ha participat la diputada de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç de la Diputació de Barcelona, qui ha assegurat que «la província té un repte en la transformació del sector de la mobilitat i l’automoció, i per aquest motiu confiem que la suma del fons de prestació que hem posat a disposició dels Consells Comarcals, els diferents plans d’acció que s'estan aprovant i el suport de l’oficina tècnica que hem creat, tingui un fort impacte a comarques com el Vallès Occidental en benefici de les empreses i les persones treballadores».

La diputada ha fet referència també a la posada en marxa aquest mes de setembre de l’Oficina Tècnica de Suport al Sector de l’Automòbil que posa a l’abast dels Consells Comarcals amb major especialització industrial en el sector de l’automoció per fer front i donar resposta a la crisi que afronta aquest sector, que s’ha vist accentuada en els darrers anys i  especialment amb l’anunci del tancament de la multinacional Nissan. L’Oficina Tècnica té com a objectiu minimitzar les pèrdues d’ocupació i activitat de les empreses afectades per la crisi d’aquest sector.

Cal recordar que en aquest sentit, la Diputació de Barcelona va presentar, ara fa un any, una diagnosi sobre l’impacte real del cessament de l’activitat de la multinacional Nissan al territori. L’estudi identifica 78 centres de treball de 69 empreses proveïdores que es veuran afectades pel tancament i que estan repartides en 37 municipis de la província. Els més afectats són Barcelona i Rubí; mentre que, per comarques, els proveïdors afectats es troben al Barcelonès, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat. En total, el tancament posa en risc més de 4.000 llocs de treball directes i 10.000 d’indirectes en empreses proveïdores a la província de Barcelona.

Fruit d’aquest estudi, la Diputació de Barcelona va posar en marxa mesures d’acompanyament, dotades amb 1,5 milions d’euros, a les empreses i a les comarques afectades, en col·laboració amb el món local i empresarial, amb l’objectiu de no perdre teixit industrial al territori.

Pacte per la Reindustrialització del Vallès Occidental

A la trobada –que s’ha realitzat a Barberà del Vallès- hi ha participat avui també el president del Consell Comarcal i alcalde de Castellar del Vallès, Ignasi Giménez; el conseller de Desenvolupament Local del Consell Comarcal i alcalde de Barberà del Vallès, Xavier Garcés i el Director General d'AVANÇSA de la Generalitat de Catalunya, Josep Mª Vilarrúbia i Tàpia.

D’aquesta manera, aquest matí el Grup Impulsor del Pacte per la Reindustrialització del Vallès Occidental ha donat llum verda al Pla. Aquest Grup Impulsor està format per una representació de municipis de la comarca -Cerdanyola del Vallès, Palau-solità i Plegamans, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Polinyà i Terrassa- , les organitzacions sindicals de CCOO i UGT, les organitzacions empresarials CECOT, CIESC i PIMEC, les cambres de comerç de Sabadell i Terrassa, i les universitats UAB, UPC i ESDI.

El president del Consell Comarcal, Ignasi Giménez, ha explicat que «avui fem ja passos en ferm per desplegar el Pla singular de l’ecosistema industrial, que vam aprovar el mes de maig. I ho fem abordant la reconversió d’un sector que és estratègic per la comarca i per Catalunya. El sector de la fabricació d’automoció, molt tocat pels diferents expedients de regulació i per les incerteses de futur relacionades amb la sostenibilitat i l’adaptació del sector al nou escenari climàtic de la mobilitat».

L’alcalde de Barberà, Xavier Garcés, ha explicat que «tot i que a la comarca no hi ha empreses que fabriquin automòbils, si que en tenim moltes que fabriquen components per l’automoció i empreses que no estan catalogades dins els sector de l’automoció però que l’alimenten. Ja hem detectat una cinquantena d’empreses motores del sector i que donen feina a milers de persones. Volem incidir amb immediatesa amb el suport i la coordinació de les altres administracions públiques i  prioritzant de forma molt concreta les intervencions que es puguin fer en cada cas». 

Escenari de reconversió del sector

El Consell Comarcal del Vallès Occidental ha rebut de la Diputació de Barcelona un fons de econòmic per valor de gairebé 250.000€ a executar fins a 31 de desembre de 2022. El fons s’ha concedit a 8 consells comarcals de la província de Barcelona segons el seu pes i especialització territorial. Parteix d’un treball previ elaborat per la Diputació en relació a l’impacte i reestructuració del sector pel tancament de l’empresa Nissan Motor Ibèrica, amb una important afectació al Vallès Occidental.