03/06/2021 10:11 h.

Els governs locals de la província reben 32,79 milions d’euros d’ajuts econòmics en el marc del Catàleg de Serveis de la Diputació

La corporació ha concedit als municipis de la província un total de 32,79 milions d’euros, que corresponen als ajuts econòmics del Catàleg 2021. En total s’han aprovat 3.829 ajuts sol·licitats per 344 governs locals del territori.

Cal recordar que el nou Catàleg de Serveis, aprovat el passat mes de gener, té per primera vegada una visió de mandat (2021-2023) i compta amb una projecció pressupostària de prop de 300 milions d’euros. En concret, el pressupost per aquest 2021 és de 95.434.803,33 euros, el més gran que ha tingut el Catàleg des del seu naixement (2006).

El Catàleg de serveis conté 362 recursos d’assistència i cooperació local dels quals 164 són de suport tècnic (45%), 114 d’econòmic (32%) i 84 de material (23%). No obstant, aquesta és una oferta que pot variar per tal d’adaptar-se a les noves necessitats que sorgeixin al llarg d’aquests tres anys.

A més d’ajudar als municipis a donar resposta a la crisi provocada per la COVID-19, la Diputació de Barcelona ha impulsat un Catàleg de serveis que durarà tot el mandat i, per tant, tindrà un caràcter més estable. Això facilitarà, alhora, una millor planificació de mandat per part dels ajuntaments i també reduirà els costos de gestió que fins ara hi havia a l’hora de gestionar un nou Catàleg cada any.

En aquest sentit, els recursos també s’alineen amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030, es fomenten els recursos transversals de les diferents àrees de la Diputació i s’identifiquen els recursos associats a la posterior inversió en equipaments i infraestructura, així com al seu manteniment.

Cercador de recursos

El Catàleg de serveis 2021 compta amb un únic cercador web, que permet obtenir catàlegs a mida segons diferents criteris (població, termini de sol·licitud, tipus de recurs, matèria...) i on s’inclouen tots els recursos disponibles.

Cada recurs conté informació completa dels ens destinataris i dels requisits d’accés, els criteris de valoració i puntuació, els terminis de concessió i condicions d’execució i la justificació.

Ferm suport als governs locals

Amb un pressupost per aquest 2021 de de 95,43 milions d’euros, el Catàleg de serveis esdevé, un any més, una de les principals accions de suport a l’autonomia dels governs locals que s’adreça a ajuntaments, consells comarcals, consorcis, mancomunitats i entitats municipals descentralitzades. No obstant, l’aposta de la Diputació de Barcelona arriba acompanyada del renovat Programa General d’Inversions (PGI, antigues Meses de Concertació) i del programa ‘Next generation UE’.

Cal recordar, per una banda, que el PGI està dotat amb 260 milions d’euros i té per objectiu que els governs locals puguin dur a terme nova inversió municipal sostenible i, també, fer el manteniment i reposició de les inversions existents. Com a principal novetat d’aquest mandat, la distribució entre els ajuntaments (251,17 milions d’euros), els consells comarcals (8,13 milions d’euros) i les Entitats Municipals Descentralitzades –EMD– (700.000 euros) es va fer d’una forma més transparent, justa, equitativa i objectiva.

Per l’altra, el programa ‘Next generation UE’ es presenta com una oportunitat històrica per respondre de manera local a un repte global, que és el de pal·liar els efectes derivats de la pandèmia provocada per la Covid-19 i avançar cap a una major cohesió i sostenibilitat del territori. És per aquest motiu que la Diputació treballa per a detectar aquells projectes amb capacitat transformadora tant de la pròpia organització com del territori, susceptibles de poder ser beneficiaris dels fons europeus.