07/11/2023 13:23 h.

La plataforma de la Diputació "Participa311", protagonista de la conferència anual de l’Observatori Internacional de Democràcia Participativa

El diputat d'Innovació Democràtica i Participació Ciutadana Marc Serra a Rio de Janeiro

En la conferència celebrada a Rio el diputat d'Innovació Democràtica i Participació Ciutadana Marc Serra destaca que "Participa311 és una plataforma de participació ciutadana basada en Decidim, un programa lliure, obert i col·laboratiu, i que des de la Diputació de Barcelona ja s'està aplicant a gairebé la meitat dels municipis de la demarcació"

(Font: El Diari de la DIBA)

Representants de la política internacional, professionals acadèmics i activistes s’han reunit a la 22a Conferència Anual de l’Observatori Internacional de Democràcia Participativa (OIDP) que s’ha celebrat fins aquest dimecres a la ciutat brasilera de Rio de Janeiro. A través de ponències, debats i taules rodones han discutit i reflexionat sobre l’estat de la democràcia participativa i deliberativa al món.

Actuacions de la corporació en innovació democràtica i participació

El diputat de Participació, Marc Serra, ha aprofitat la seva intervenció per recordar que «cal apropar els centres de decisió política a la ciutadania, reforçar la cultura democràtica en un sentit ampli a través de la participació ciutadana i la innovació democràtica». En aquest sentit, Serra ha exposat dues actuacions centrals de la Diputació de Barcelona en l’àmbit de la innovació democràtica i la participació ciutadana: la plataforma Participa311 i la publicació d’una guia metodològica d’indicadors de qualitat democràtica per a processos participatius.

La Plataforma Participa311 és una plataforma de participació ciutadana, basada en Decidim, un programari lliure, obert i col·laboratiu. Està dissenyada per a l’articulació i gestió de processos i espais de participació ciutadana híbrids. Té com a objectius obrir noves vies per a la democràcia directa, la deliberació i la col·laboració en el disseny i la coproducció de polítiques públiques, facilitant així la cooperació entre ciutadania i institucions. El diputat ha destacat que «a la Diputació de Barcelona hem fet un esforç per fer arribar el Participa a 116 municipis de la província, que ara tenen la possibilitat d’aprofitar els avantatges de la tecnologia».

Des de la corporació, també s’ha treballat en una guia metodològica d’elaboració d’indicadors de qualitat democràtica per a processos de participació i innovació, una pràctica fins ara poc sistematitzada. Per a Serra, es tracta d’una «assignatura pendent» i, amb la seva publicació, «avaluarà amb rigor i transparència els processos participatius» que ajudaran a parlar de processos participatius plens i amb garanties.

La Conferència de l’OIDP s’ha basat en quatre pilars fonamentals per garantir l’èxit de la participació democràtica, la ciutadania intel·ligent i el compromís popular: 1) democràcia i ciutadania; 2) participació i deliberació; 3) inclusió i diversitat; i 4) transparència i govern obert. A l'Assemblea General anual s'ha aprovat una declaració que renova els compromisos de les ciutats amb la democràcia participativa, insta als Estats i organismes internacionals a millorar la col·laboració i finançament dels processos participatius, i se suma a la recent petició d'alto al foc a Gaza de Nacions Unides i trasllada el suport de l'OIDP al seu secretari general, António Guterres. L'Assemblea s'ha tancat amb 882 participants inscrits de 46 països i 86 governs locals o regionals.

Denúncia dels crims de guerra d'Israel

El diputat Marc Serra també ha dedicat uns minuts de la seva intervenció pública en la inauguració de la Conferència per referir-se als crims de guerra d'Israel contra la població civil de Palestina. "Sense pau i seguretat no hi ha democràcia. Denunciem els crims de guerra d'Israel i mostrem el nostre suport a la recent Resolució de Nacions Unides que exigeix un alto al foc a Gaza", ha afirmat Serra.

Més informació en aquest vídeo: