Laboratoris NOE
Els laboratoris NOE són una proposta de la Diputació per aprofundir en el disseny i millora de polítiques públiques locals d’abordatge de l’abandonament escolar prematur i donar continuïtat als aprenentatges i resultats del projecte transformador NOE 4.10, dut a terme entre 2020 i 2023.
Són espais per treballar col·laborativament amb els ens locals temes monogràfics relacionats amb de la proposta metodològica del Sistema Local d’Orientació i Acompanyament de la Trajectòria Educativa (SLOATE), i per generar coneixements i eines que després es puguin incorporar als materials de suport disponibles en aquesta línia.
El objectiu principal dels laboratoris és generar metodologies i eines per incorporar-les al conjunt de guies metodològiques i altres materials que s’han generat per al suport tècnic en aquesta línia d’actuació.
També tenen com a objectiu complementari ser espais d’interrelació i d’aprenentatge compartit entre diferents ens que treballen en l’àmbit de la prevenció i l’atenció de l’absentisme escolar i l’abandonament escolar prematur.
Són trobades presencials de 3 hores de durada, en les quals es reflexionarà i es treballarà amb dinàmiques de participació activa per crear eines o propostes d’actuació relacionades amb la temàtica.
Tots els laboratoris donaran lloc a un material tangible (eines, orientacions metodològiques, propostes d’actuació, etc.), que podrà ser de nova creació o bé de contrast, millora, desplegament o aprofundiment, de materials ja existents.
En cada laboratori participaran uns 15 ens locals, que canviaran en funció de la temàtica i que es seleccionaran per garantir que es compta amb perspectives complementàries i el més completes possibles de la temàtica tractada, de manera que les propostes elaborades siguin fonamentades i de qualitat.
Es prioritzaran els ens amb un coneixement i un bagatge en l’àmbit treballat, però es vetllarà per mantenir l’equilibri pel que fa a l’experiència en l’abordatge de la temàtica, la grandària i la procedència urbana o rural.
Per altra banda, es podrà convidar també a representants d’experiències interessants, siguin o no de la demarcació, perquè les presentin i aportin mirades complementàries.
Programació 2024
La relació dels ens locals amb els centres educatius del seu territori en el marc del SLOATE.
Potenciació de la vinculació i la coordinació amb els centres, especialment per millorar les transicions educatives i per compartir una mirada basada en les fortaleses entre tots els agents. Juny
Identificació d’agents i establiment de connexions amb la xarxa SLOATE.
Aprofundiment en el coneixement i la col·laboració amb els agents del territori necessaris per desplegar una política integral d’orientació i acompanyament personalitzats de la població jove en risc o en situació d’abandonament escolar prematur. Octubre
L’absentisme en la metodologia del Sistema Local d’Orientació i Acompanyament a la trajectòria educativa (SLOATE)
Contrast de la proposta de la DIBA de treball amb infants i joves de 12 a 25 anys en les línies de la prevenció i atenció de l’absentisme i la prevenció i intervenció en AEP. Novembre