Castell de Cardona. Foto: Josep Cano / Diputació de Barcelona

10/03/2023 13:00 h

Turisme

Consolidació de projectes de sostenibilitat turística a nivell internacional

La Diputació de Barcelona ha consolidat el seu posicionament internacional, en l’àmbit turístic, amb projectes de sostenibilitat com Les Vies Blaves Barcelona o el projecte “Espais  naturals i turisme sostenible, una oportunitat per a la província de Barcelona”. L’objectiu que persegueix la Diputació és fomentar la cohesió territorial, contribuir a la desestacionalització i descentralització del turisme i apostar per la sostenibilitat.

D’aquesta manera, a la concessió d’un ajut de 4,5 MEUR per al projecte Vies Blaves Barcelona a través de la convocatòria extraordinària dels Plans de Sostenibilitat Turística en Destinació (PSTD) per a ens locals finançats amb els Fons Next Generation de la UE del 2021, s'hi han de sumar els 2 MEUR d’aquests mateixos fons europeus per al projecte “Espais  naturals i turisme sostenible, una oportunitat per a la província de Barcelona” de la convocatòria del 2022. Els Plans de Sostenibilitat Turística en Destinació tenen per objecte impulsar la transformació verda i digital al sector turístic, així com la millora en la seva competitivitat, en el marc de la Component 14 dels Fons Next Generation EU.

Així mateix, està en marxa la tercera convocatòria extraordinària dels PSTD. Les destinacions prioritàries per al Pla Territorial de Catalunya seran les destinacions de sol i platja amb dues subcategories: Destinacions de sol i platja molt internacionalitzades i Destinacions de sol i platja mixtes/residencials. Les destinacions d’interior però amb recursos hídrics propers com rius o llacs també poden presentar projectes al Pla Nacional dins d’aquesta mateixa convocatòria, la prioritat del qual és el turisme blau i el turisme de sol i platja.

A l’impacte dels fons europeus gestionats per la Diputació de Barcelona, cal afegir als que han accedit els ajuntaments de la província de Barcelona, alguns dels quals assessorats per la corporació en la presentació dels projectes. En total, els fons arribaran a més de 60 municipis repartits per totes les comarques de la província.

Aquest posicionament internacional de la Diputació de Barcelona en la sostenibilitat turística també s’ha vist reforçat amb el lideratge, prorrogat per set anys més, de la Comunitat Temàtica de Turisme Sostenible del programa Interreg Euro-MED, anomenada Community4Tourism, per part de la Diputació. El projecte compta amb un pressupost de 5 milions d’euros, 843.000 euros dels quals seran gestionats directament per la Diputació de Barcelona. Entre d’altres, el programa Interreg Euro-MED finança comunitats temàtiques que han de treballar per promoure una millor governança en la cooperació territorial en el Mediterrani, amb un focus important en qüestions com el clima i el medi ambient, promovent un Mediterrani més verd i intel·ligent.

Així també aquest 2023 comença a treballar el nou Partenariat de l’Agenda Urbana Europea sobre turisme sostenible, en què la Diputació de Barcelona ha estat escollida per participar-hi juntament amb vint-i-vuit socis més. La Unió Europea ha creat dos nous partenariats per abordar els reptes dels governs locals europeus en el marc de l’Agenda Urbana Europea impulsada pel Pacte d’Amsterdam (2016). Els partenariats de turisme sostenible i ciutats més verdes se sumen als catorze ja existents amb els quals s’aborden àmbits tan importants com la qualitat de l’aire, la mobilitat urbana i l’economia circular, entre d’altres.

Per últim, la Diputació de Barcelona ha acompanyat i estarà al costat dels ens locals de la província que han vist recollits els seus projectes dins l’Acció de Cohesió en Destinació 2022 presentada per la Generalitat amb iniciatives innovadores en l’àmbit de l’enogastronomia. Aquests projectes, finançats amb fons Next Generation, rebran 1,2 MEUR per impulsar accions transformadores que contribueixin a la sostenibilitat i a la dinamització del territori.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digne i creixement econòmic” i número 11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.