La Diputació de Barcelona ha facilitat la transformació digital de 111 governs locals de la província i amplia el projecte SeTDIBA permetent que 211 nous ens locals s’hi adhereixin. Foto: Diputació de Barcelona

20/03/2023 16:00 h

Govern Obert

111 governs locals ja han fet la transformació digital gràcies al suport de la Diputació

111 ens locals ja s'han adherit al projecte SeTDIBA, que comporta una veritable transformació digital en la gestió dels procediments administratius, dels expedients i dels documents que gestionen aquests governs locals.

D’aquests governs locals, 98 es troben en servei o en procés d’implantació, mentre que 13 encara estan pendents de programar. Pel que fa a la tipologia, del conjunt dels 98 ens, 94 són ajuntaments, dos són consells comarcals i dos més, Entitats Municipals Descentralitzades (EMD).

D’altra banda, aquest any la Diputació de Barcelona ha obert el ventall dels governs locals que poden adherir-se al projecte ‘SeTDIBA’, permetent que s’hi incorporin municipis de fins a 20.000 habitants, disposin o no actualment de gestor d’expedients. Aquesta aposta pot arribar a incrementar la xifra actual en 211 governs locals nous, que són 162 ajuntaments, 9 consells comarcals i 40 altres ens locals.

L’adhesió al projecte ‘SeTDIBA’ facilita la millora no només de la gestió interna dels governs locals, sinó que també simplifica els canals de relació telemàtica amb la ciutadania.

Per al diputat d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial de la Diputació de Barcelona, Marc Verdaguer, la corporació treballa perquè «les administracions locals estiguin el més preparades possible», al mateix temps que té per objectiu assegurar la cohesió territorial de la demarcació amb la voluntat de «garantir les mateixes oportunitats, visquin on visquin, independentment de la mida del municipi o de la població».

L’impuls del projecte ‘SeTDIBA’ implica la implantació als ajuntaments del model de treball ‘e-SET’ i de les seves eines (registre i gestor d’expedients electrònics); la integració progressiva amb els serveis i solucions digitals que ofereix la pròpia corporació; així com la integració amb la resta de serveis i sistemes que aporta el Consorci Administració Oberta de Catalunya.

Implementació a nivell comarcal
La implantació del projecte SeTDIBA als municipis de fins a 5.000 habitants i d’altres govern locals de la província és molt desigual a nivell comarcal, si es té en compte el número de governs locals que s’hi han incorporat en relació als que podrien haver-ho fet fins l’any passat. La comarca amb més implantació és l’Anoia (85%), seguit de l’Alt Penedès (69%) i d’Osona (57%).

D’altra banda, amb uns percentatges inferiors a la meitat hi ha el Berguedà (41%), el Vallès Occidental (25%), el Vallès Oriental (13%) i el Moianès (11%). A les comarques del Garraf i del Maresme no s’hi ha adherit cap govern local, tot i que hi ha dos ajuntaments maresmencs que es troben en procés de programació.

Conjunt de serveis
‘SeTDIBA’ és un projecte que inclou un conjunt de serveis d’administració a través del qual s’ofereix suport immediat i programat als treballadors públics d’aquests governs locals, així com un centre de recursos i formació contínua. A més, el fet que sigui la Diputació qui impulsi aquest projecte permet que els ens locals comptin amb una actualització i millora dels serveis que reben.

Cal recordar que la majoria d’aquests ajuntaments no disposa d’un perfil tècnic informàtic i reben suport puntual del consell comarcal o d’empreses externes per a les tasques de manteniment informàtic ordinari.

Aposta per connectar el territori
Amb la voluntat de treballar per capacitar digitalment la ciutadania i, així, apostar per la igualtat d’oportunitats de tots els ciutadans de la província, la Diputació de Barcelona ha impulsa tot un conjunt de projectes que han de permetre no deixar cap municipi enrere.

En aquest sentit es treballa, entre diversos objectius, per enfortir l’equilibri, la cohesió territorial i la connectivitat dels municipis barcelonins, així com per implementar estratègies de ciutat intel·ligent.

Un altre dels reptes que afronta la Diputació és el de desplegar un sistema de gestió de dades obertes i potenciar el bon govern i la transparència dels governs locals; una línia de treball que va lligada, també, amb la voluntat de modernitzar les estructures organitzatives municipals i implementar sistemes d’intel·ligència artificial en espais d’atenció ciutadana.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 10 "Reducció de les desigualtats", número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles" i número 16 ‘Pau, justícia i institucions sòlides’. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’Agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.