En aquest 2022 hi ha constància de 40 accidents greus i set accidents mortals a la xarxa de carreteres locals de la Diputació de Barcelona

19/12/2022 16:15 h

Infraestructures viàries

40 accidents greus i set accidents mortals a la xarxa de carreteres locals, aquest 2022

En aquest 2022 hi ha constància de 40 accidents greus i set accidents mortals a la xarxa de carreteres locals de la Diputació de Barcelona, formada per 1.584 Km i una mitjana de 2.315 vehicles dia. En els darrers cinc anys, l’accidentalitat amb morts i ferits greus s’ha estabilitat en uns 60 - 70 accidents anuals. Són xifres exposades aquest dilluns pel diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, a la sessió de presentació de l’estudi EuroRAP 2022 sobre accidentabilitat al conjunt de la xarxa viària catalana, organitzada pel RACC.

En la valoració de l’informe sobre la incidència d’accidents al conjunt de la xarxa de carreteres locals que gestiona la Diputació de Barcelona, Pere Pons ha ressaltat la importància de les accions preventives i pal·liatives que es realitzen, especialment en els trams que figuren com de risc alt i molt alt, perquè «el grau d’exigència que tenim sobre seguretat viària cada dia és més gran».

Així, en aquests darrers anys s’ha actuat en la BV-5001, coneguda com a carretera de la Roca, que manté un tram de risc d’accident molt alt entre Martorelles i Vilanova del Vallès; a la BV-1221 entre Olesa de Montserrat i Castellbisbal, que també és de risc molt alt; i a la BV-5224 carretera de la Vola, en el tram entre Manlleu i Torelló, que apareix com d’alt risc.

En tots aquests trams de risc d’accidents, la Diputació de Barcelona hi ha fet actuacions per millorar-ne la seguretat i està treballant amb noves actuacions, especialment en la construcció de rotondes en les interseccions, així com en la construcció de vials segregats per a ciclistes i vianants, a més d’obres per millorar la visibilitat en revolts i ampliació de vorals.

Pere Pons també ha remarcat el fet que en el 50% dels accidents hi apareix implicada una moto, un ciclomotor, o una bicicleta, la qual cosa obliga a fer actuacions per millorar la seguretat dels vehicles de dues rodes. Així, en el conjunt de la xarxa local ja hi ha en servei 184 km de carrils bici i vianants, així com 1.170 km de carretera condicionada per a la circulació de vehicles de dues rodes prioritzant els trams amb més accidentalitat, amb una inversió anual d’un milió d’euros en condicionament de barreres.

Entre les accions que es realitzen per millorar la seguretat de les vies hi ha la conservació específica en carreteres amb alta IMD de bicis i motos, la reducció de la velocitat efectiva en zones interurbanes de 70 a 50 Km/h, l’ampliació de plataforma amb cunetes transitables, la col·locació de capes de rodadura amb adherència i senyalització horitzontal antilliscant, la implantació de bandes transversals d’alerta (BTA) i abalisament abans de les corbes o la separació dels sentits de circulació amb mitjanes, illots, zebrats o eix rugós, en els punts més conflictius.

Pel que fa al conjunt de carreteres catalanes, l’informe remarca que en el trienni 2019-2021, els accidents greus i mortals han disminuït un 8,7%, mentre que la mobilitat global s’ha reduït en un 3%, fet que és atribuïble als efectes de la pandèmia de la COVID-19, iniciada l’any 2020. En aquest context, la perillositat ha disminuït un 6,1% en el global de la xarxa viària analitzada, si bé els trams amb risc “alt” i “molt alt” representen encara el 25% del total avaluat.

Així mateix, l’informe destaca que en el 45% dels accidents de trànsit amb víctimes mortals i ferits greus que es produeixen a les carreteres catalanes hi ha estat involucrada com a mínim una moto o un ciclomotor, tot i que només han representat un 2,3% de la mobilitat global en carretera a Catalunya.

En la presentació de l’informe EuroRAP Catalunya 2022 hi han participat, a més del diputat d'Infraestructures i Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Pere Pons; el secretari general d’infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores; el director general d’Infraestructures de Mobilitat del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, David Prat; el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel; juntament amb el president del RACC, Josep Mateu; i el director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají.

EuroRAP és un consorci europeu que persegueix la millora de la seguretat viària en carretera i que a Catalunya es publica anualment, des de l’any 2002. En aquest mapa de risc hi participa la Diputació de Barcelona conjuntament amb el Departament de Territori de la Generalitat, el Servei Català de Trànsit i el RACC.

Aquestes dades responen a l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 9 "Indústria, innovació i infraestructures". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Comparteix