Inventari dels camins municipals de la Pobla de Claramunt / Imatge: Diputació de Barcelona

07/12/2022 13:23 h

5 municipis més compten amb inventaris de camins municipals

La Diputació de Barcelona ha completat la realització dels inventaris dels camins municipals de la Pobla de Claramunt, Tavertet, Figaró-Montmany i Rupit i Pruit. Aquest inventari municipal de camins està previst en la Llei municipal i de règim local, i és l’instrument fonamental per a la defensa dels camins públics, i la seva elaboració és una obligació dels municipis.

Segons marca la llei, cal que s’inventariï la totalitat dels camins de titularitat pública d’un municipi, sigui quina sigui la seva tipologia com ara pistes amples, corriols, camins de bast o camins i pistes forestals, així com el seu estat de conservació i si es tracta de camins en ús o abandonats. El criteri únic d’inclusió a l’inventari és que es determini que la seva naturalesa jurídica de propietat pública.

L’objectiu d’aquests treballs ha estat realitzar una consulta massiva de fonts documentals històriques, fonamentalment georeferenciades i accessibles telemàticament, per a la comprovació de l’existència històrica dels camins de cada municipi. Així, s’han analitzat tant els camins inclosos en el Catàleg de camins municipals prèviament redactats com d’altres que no havien estat considerats existents actualment o abandonats de cada un d'aquests municipis. També s’han realitzat cerques d’indicis sòlids de la seva naturalesa jurídica de titularitat pública, que permetin o contribueixin a fer viable, la seva inclusió en l’Inventari de bens de l’ajuntament o bé evidenciïn la necessitat d’una investigació individual més aprofundida.

Els inventaris realitzats han donat diferents resultats per cada municipi. En els casos que existeixin indicis febles o parcials de titularitat pública, es recomana aprofundir més amb consulta d’altres fonts documentals, històriques o administratives, dels fons documental de cada ajuntament.

Begues compta amb 66 camins, dels qual 61 són camins rurals, tres senders o corriols i dos camins en desús. Un total de 49 camins presenta indicis forts de titularitat pública, 14 camins presenten indicis febles o parcials i tres camins no tenen indicis de titularitat pública.

la Pobla de Claramunt s’ha estudiat la titularitat del total dels camins del municipi, donant un resultat de 36 camins aptes per al trànsit rodat motoritzat, 19 senders i dos camins en desús amb indicis de titularitat pública, ja siguin forts, febles o parcials.

Tavertet compta amb 44 camins, dels quals 38 són camins rurals, tres senders o corriols i tres camins en desús. Un total de 22 camins presenta indicis forts de titularitat pública, 14 camins presenten indicis febles o parcials i vuit camins no tenen indicis de titularitat pública.

Figaró-Montmany s’ha estudiat la titularitat del total dels camins del municipi, donant un resultat de 36 camins aptes per al trànsit rodat motoritzat, 20 senders i sis camins en desús amb indicis de titularitat pública. Un total de 31 camins presenta indicis forts de titularitat pública, 25 camins presenten indicis febles o parcials i tres camins sense indicis de titularitat pública.

Finalment, Rupit i Pruit té un total de 59 camins, dels qual 32 són camins rurals, 10 senders o corriols i sis camins en desús. Un total de 31 camins presenta indicis forts de titularitat pública, 25 camins presenten indicis febles o parcials i tres camins no tenen indicis de titularitat pública.

L’elaboració d’aquests treballs consisteix en contrastar la traça actual dels camins amb les diferents fonts cartogràfiques i ortofotogràfiques històriques per a les que en l’actualitat és possible realitzar una consulta massiva via Web Map Services (WMS): “Minutes” municipals, primera edició del Mapa topogràfic nacional d’Espanya, Catastrones o Minutes, ortofotos històriques dels vols dels anys 1945-46 i 1956-57 i cadastre actual, a fi d’evidenciar la seva existència històrica i la seva funcionalitat pública.

Un cop definida la capa de camins, s’ha dut a terme la feina de camp en la que es recullen les dades identificatives, amb l’estat general i geometria, a mes de fotografies, perfils longitudinals i informació sobre amplades i tipus de ferms. Aquestes dades es digitalitzen per incorporar-les a un sistema d’informació geogràfica.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 9 “Indústria, innovació i infraestructures”, 11 “Ciutats i comunitats sostenibles” i 16 “Bon govern i institucions sòlides”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.