Jornada municipalista "Barris i comunitats: impulsant la transformació sociourbana des dels barris". Foto: Xavier Subias / Diputació de Barcelona

Projecte transformador "Barris i comunitats: motors de transformació social"

09/02/2023 16:30 h

Benestar

7,4 milions d’euros en projectes de transformació social als barris amb alta vulnerabilitat de 15 municipis

La diputada d’Igualtat i Sostenibilitat Social, Lluïsa Moret, ha inaugurat aquest dijous la jornada municipalista Barris i comunitats: impulsant la transformació sociourbana des dels barris, a l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona, amb l’assistència de dues-centes persones, entre professionals i tècnics locals dels àmbits de la convivència, els serveis socials i l’atenció a les persones.

Sota el paraigües del projecte transformador Barris i comunitats: motors de transformació social, impulsat per la Diputació de Barcelona, des del 2021 s’han implementat més de 100 accions d’intervenció sòcio-comunitària en 15 municipis, que incideixen en aspectes com l’enfortiment de les comunitats veïnals, la formació i empoderament de col·lectius vulnerables, o la dinamització i la revalorització d’espais públics, entre d’altres.  L’objectiu és millorar les condicions de vida de les persones; promoure la igualtat d’oportunitats i reforçar el capital social i els vincles comunitaris per afavorir la cohesió i la transformació als barris.

El programa situa les persones com a protagonistes del canvi i motor de progrés a la comunitat i intervé en entorns de proximitat: equipaments municipals, espais públics i comunitats veïnals, que actuen com a infraestructures socials, per construir ponts, potenciar el sentiment de pertinença i  generar vincles. Compta amb un pressupost de 7,4 milions d’euros per al període 2021-2023, i s’adreça a 15 municipis de la província, a raó de 172.900 €/municipi i any: Badalona, Cornellà de Llobregat, Granollers, l’Hospitalet de Llobregat, Manresa, Mataró, Mollet del Vallès, El Prat de Llobregat, Rubí, Sabadell, Terrassa, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Viladecans i Vilanova i la Geltrú. El programa té un impacte potencial en 159.172 habitants de la província.

En la inauguració de la jornada, Lluïsa Moret ha recordat que les intervencions urbanes de les darreres dècades «han ajudat a dignificar i millorar les condicions de vida als barris amb l’impuls de transformacions urbanístiques i la construcció d’equipaments, però cal continuar treballant per fer front a les situacions de vulnerabilitat persistents». Per Moret, «avui apostem per una nova onada de projectes de barris que situen l’eix social en el centre de l’acció amb un enfocament integral, interseccional i en clau d’innovació social», amb l’objectiu de «construir comunitats cohesionades i vinculades al territori amb projectes sociourbans que generin una millora de les condicions de vida, desenvolupant trajectòries de prosperitat en el veïnat».

Moret ha reivindicat aquest gir cap a polítiques socials d’intervenció als barris i ha afirmat que «pretenem fer realitat allò que han de fer les polítiques públiques: millorar les condicions de vida redistribuint recursos i oferint projectes, béns i serveis que tinguin com a finalitat transformar les condicions de desigualtat en oportunitats socials de desenvolupament inclusiu».

La sessió ha permès fer balanç dels dos anys del projecte transformador Barris i comunitats: motors de transformació social impulsat per la Diputació de Barcelona a través de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social i s’ha presentat l’edició 2023.  Durant la trobada, sis municipis de la província han compartit les seves experiències en el desenvolupament de projectes d’intervenció sociourbana en 15 barris (Mataró, Sant Boi de Llobregat, El Prat de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet i Granollers). També s’han pogut escoltar ponències de destacats professionals experts en polítiques socials i urbanes de proximitat, com Ismael Blanco-Fillola (IGOP); Carlota Sáenz de Tejada Granados (ISGlobal); Marta Combis Alberch; Fernando Fantova Azcoaga i Zaida Muxí Martínez.

El projecte transformador Barris i comunitats: motors de transformació social ha impulsat la recerca acadèmica i la gestió del coneixement (amb l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona i l’ISGlobal), aliances amb empreses (Aigües de Barcelona), i acords de col·laboració institucionals (Alt Comissionat contra la Pobresa Infantil i el Ministeri de Cultura i Esports) que donen suport i amplifiquen el desplegament d’iniciatives als barris adreçats a col·lectius socials en situació de vulnerabilitat, orientats a la millora de l'ocupabilitat, l'enfortiment comunitari i l'empoderament del veïnat.

VIDEO EXPLICATIU DEL PROJECTE

DOSSIER COMPLERT I ANNEX MUNICIPIS 2021-2023

El Projecte Transformador de Barris de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 “Salut i Benestar” i  número 10 “Reducció de les Desigualtats”. Els 17  ODS  van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.