Augmenten els casos declarats d’infeccions de transmissió sexual a la província de Barcelona. Foto: Roman Larchikov / Shutterstokc.com

13/02/2023 16:40 h

Benestar

Augment significatiu en el nombre de casos d'infecccions de transmissió sexual

En el període 2015-2020, a la província de Barcelona (exclosa Barcelona ciutat) s’ha produït un augment significatiu en el nombre de casos d’ITS declarats als sistemes de vigilància. L’any 2020, degut a la situació pandèmica, el creixement de casos es va veure afectat i es va produir una disminució en el nombre de notificacions. Però les dades, encara incompletes, apunten que al 2021 es va retornar als nivells de notificacions pre-pandèmics.

L’any 2020 es van declarar 5.679 casos d’ITS de notificació individualitzada a la província de Barcelona. Això significa que en 5 anys aquestes infeccions han crescut un 294%. Els experts ho atribueixen, en part, a la millora en el diagnòstic, que fa que cada cop es detectin més casos, però també a l’augment de les pràctiques sexuals de risc: relacions a edats més primerenques, relaxació en l’ús del preservatiu, desinformació en relació a aquest tipus de malalties i la baixa percepció del risc de contraure-les, augment de les parelles sexuals, aparició d’aplicacions per posar en contacte persones que volen mantenir relacions, etc.

A més a més, les dades podrien ser més elevades si es té en compte que hi ha altres infeccions que també es poden transmetre per contacte sexual i que queden fora del registre oficial com poden ser el virus del papil·loma humà, l’herpes simple o l’mpox (verola del mico; brot que es va iniciar el maig de 2022 en el nostre entorn, va arribar al seu pic el juliol passat i, des d'aleshores, els diagnòstics han anat baixant a Catalunya).

En la gràfica següent es veu l’evolució de les principals ITS sent la clamídia la més freqüent a la província (60,1% dels casos d’ITS declarats l’any 2020), seguida de la gonocòccia (26,8%)).

Font: Registre d’ITS del CEEISCAT. Elaboració pròpia.

Nota: Les dades d’infecció per clamídia es representen a partir del 2015, any en què passa a ser una malaltia de declaració obligatòria individualitzada.

Tot i que durant el 2020 es van notificar més casos d’ITS en homes (52%), l’increment va ser molt superior en les dones (841% mentre que en els homes l’augment va ser del 156%, des del 2015). I la mitjana d’edat dels contagis va ser els 31,45 anys. La meitat de les ITS es van diagnosticar en menors de 25 anys i, a partir dels 35 anys, els contagis van disminuir degut a l’estabilització en el nombre de parelles sexuals.

Per contribuir a promoure una bona salut sexual la Diputació de Barcelona, a través de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social, ofereix als municipis de la província de Barcelona una sèrie de recursos amb l’objectiu de fomentar la promoció d'una sexualitat sana, potenciant actituds i habilitats per a l'adopció de conductes sexuals més saludables i responsables. Entre els recursos que posa a disposició dels municipis destaquen els  tallers educatius sobre sexualitat sana del Catàleg d’activitats d’educació per a la salut per a municipis menors de 20.000 habitants i el suport econòmic per accions en l'àmbit local per promoure hàbits i estils de vida saludables relacionades amb la sexualitat i afectivitat, entre d’altres.

Un element fonamental per garantir una bona salut sexual és l’educació afectiva sexual que ha de ser de qualitat, diversa, inclusiva i amb perspectiva de gènere, tal i com recull la Llei 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l’embaràs. Aquesta és especialment necessària en l’adolescència ja que és l’etapa en què es produeixen més canvis físics, psicològics, socials i emocionals en la persona. Ha de transmetre els coneixements, habilitats i valors necessaris per tenir actituds i conductes positives, responsables i saludables vers la sexualitat, evitant les conductes de risc que poden portar a embarassos no desitjats i a  desenvolupar malalties de transmissió sexual. Aquestes, constitueixen un problema important de salut pública tant per la seva magnitud com per les seves complicacions i seqüeles si no es realitza un diagnòstic i tractament precoç.

El 14 de febrer es commemora el Dia Europeu de la Salut Sexual amb l’objectiu de sensibilitzar la població sobre la necessitat d’adquirir i mantenir hàbits sexuals saludables.

El suport a la salut sexual i reproductiva a la província que ofereix la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 “Salut i Benestar” i  número 10 “Reducció de les Desigualtats”. Els 17  ODS  van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.