Acte de presentació dels llibres sobre necessitats d'habitatge dels municipis petits i rurals. Foto: Diputació de Barcelona

Parlem de: Polítiques d'habitatge en municipis petits

10/03/2023 10:30 h

Habitatge

Dos llibres aborden els reptes i necessitats d’habitatge dels municipis petits i rurals

Can Serra, seu de la Diputació de Barcelona, va acollir aquest dijous, 9 de març, la presentació de les publicacions "Polítiques d’habitatge en petits municipis" i "Desenvolupament rural i noves habitabilitats", que promouen l’anàlisi i reflexió sobre les necessitats d’habitatge dels municipis petits i rurals.

Prop del 60% de les 311 localitats de la província té una població de menys de 5.000 habitants i representa el 80% de la superfície total. Aquests municipis, amb menys recursos tècnics i econòmics que els de major població, afronten reptes i necessitats, com la manca d’habitatge assequible que faciliti la fixació i l’acollida de nous habitants, una presència significativa d’habitatges buits i en mal estat, la inadequació tipològica i funcional d’una part important del parc d’habitatges i la necessitat d’integrar millor les polítiques d’habitatge dels àmbits rurals en les estratègies de desenvolupament.

A l’acte de presentació, la vicepresidenta segona de la Diputació de Barcelona, Carmela Fortuny, va assenyalar la importància de «donar visibilitat i reivindicar la singularitat i l’especificitat de les polítiques d’habitatge dels petits municipis» i va subratllar que «els veïnes i veïnes han de tenir la mateixes oportunitats visquin on visquin».

"Polítiques d'Habitatge en petits municipis" recull experiències innovadores en habitatge en petits municipis de Catalunya, com Vallcebre i Olèrdola. D'altra banda, "Desenvolupament rural i noves habitabilitats" dedica una secció al Berguedà, una comarca amb 21 municipis de menys de 500 habitants.

Per aprofundir sobre el contingut de les publicacions, l’acte va comptar amb la intervenció del conseller comarcal de l'Urgell, d'Educació, Joventut, Habitatge i Repoblament, regidor a l’Ajuntament de Maldà i coordinador d'habitatge i repoblament a l'Associació de Micropobles de Catalunya, Sebastià Mata; el primer tinent d'alcalde de Promoció Econòmica, Turisme, Medi Ambient, Patrimoni Cultural i Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Vallcebre, Jordi Lapuente; l’arquitecta-urbanista i sòcia de Celobert Cooperativa, Arquitectura, enginyeria i urbanisme, Paula Martí; i el professor agregat del Departament d'Urbanisme i Ordenació del Territori a la Universitat Politècnica de Catalunya, Joan Moreno. Durant el debat, conduït pel cap de l’Oficina d’Habitatge de la Diputació de Barcelona, David Mongil, es va remarcar la importància d’abordar l’especificitat de cada municipi, de treballar de manera conjunta, cooperada i mancomunada a través dels ens supramunicipals i de comptar amb recursos tècnics i econòmics per desenvolupar i executar les polítiques d’habitatge.

Les dues publicacions formen part de la col·lecció Estudis i es poden adquirir en format paper i digital a la Llibreria de la Diputació de Barcelona.

Aquestes publicacions de la Diputació de Barcelona responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 9 “Indústria, innovació i infraestructures”, número 10 "Reducció de les desigualtats" i número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.