Béjart Ballet Lausanne actuen al Festival "Dansa Metropolitana" 2023. Foto: Dansa Metropolitana

Dansa Metropolitana 2023

08/03/2023 11:30 h

El festival "Dansa Metropolitana" omple de dansa 12 ciutats

Arriba la sisena edició del festival Dansa Metropolitana, que posa aquest gènere artístic a l’abast de tothom, amb més de 300 activitats que es podran veure del 9 al 26 de març a teatres i espais públics d'una dotzena de ciutats, amb el suport de la Diputació de Barcelona.

Les ciutats són: Badalona, Barcelona, Cornellà, El Prat, Esplugues, Granollers, l’Hospitalet, Sabadell, Sant Cugat, Santa Coloma, Terrassa i Viladecans. L'objectiu és consolidar el festival com un model de participació de municipis de l’àrea metropolitana en un projecte cultural conjunt, centrat en la dansa.

El festival vol acostar la dansa a la ciutadania i reivindicar la diversitat d’estils amb una programació de més de 300 activitats, entre les quals: 118 espectacles (molts dels quals gratuïts), 29 pel·lícules, 50 activitats paral·leles i 42 educatives.

Tot i que la programació és variada, aquest any s’incrementen les propostes de dansa clàssica i neoclàssica, com ara la Jove companyia de l'Institut del Teatre IT Dansa, protagonista de l'espot promocional, i amb la presència de grans ballets del món, i també posa el focus en Amèrica Llatina amb una selecció de peces d’aquest continent.

Formacions internacionals, nacionals i catalanes

Enguany, el festival ha coproduït una desena d’espectacles, tant d’artistes nacionals com internacionals, amb noms com els de Clàudia Mirambell, Lorena Nogal, David Ymbernon, Clémentine Télesfort, Lisard Tranis, Àngel Duran o els grups HOTEL Col·lectiu Escènic i Colectivo Premohs.

De les companyies internacionals destaquen els grans ballets com el cubà Acosta Danza i el Béjart Ballet Lausanne, tots dos a la Factoria Cultural de Terrassa; els Ballets Jazz de Montréal al Teatre-Auditori de Sant Cugat; i el Ballet National de Marseille al Mercat de les Flors.

De talents locals es veuran espectacles de coreògrafs com Pere Faura, Gaston Core, Guy Nader i Maria Campos, Laia Santanach, Thomas Noone Dance, el col·lectiu Liant la Troca de Granollers o Adrián Vega i Rosa Romero.

La programació familiar també tindrà protagonisme amb una desena d’espectacles per a tots els públics, creats per artistes de renom com Sol Picó, Roberto G. Alonso, Brodas Bros o el col·lectiu Big Bouncers.

Participació de l'Institut del Teatre

Un any més, l’Institut del Teatre participa prenent part a la inauguració amb "Delrevés", un espectacle de dansa vertical de carrer per la companyia Projecte SENA! a la façana de l’Institut del Teatre. També la Jove Companyia IT Dansa presentarà les seves coreografies al Teatre Auditori de Sant Cugat, l'11 de març; el mateix dia, l'alumnat de dansa de l'Institut del Teatre presentarà diverses propostes gratuïtes de dansa a l’Antiga Fàbrica Mercedes de Barcelona; i les graduades del Conservatori Superior de Dansa, Aina Torné i Ana Rosell, duran a terme, el 15 de març a l’Institut del Teatre, una classe de dansa per a alumnes de batxillerat de l’Institut de la XXVa Olimpíada, dins el projecte educatiu del certamen.

Fusió amb l'arquitectura i projeccions arreu

Com a novetat, part de la programació d'enguany es presenta en espais arquitectònics emblemàtics com ara la Masia Freixa (Terrassa), l’Antiga Fàbrica Mercedes Benz (Barcelona), l’Antiga Editorial Gustau Gili (Barcelona), el Vapor Codina (Sabadell) o Can Bagaria (Cornellà), entre d'altres.

També les biblioteques formen part de la programació amb la projecció de set films de dansa internacionals i nacionals, a més de les sessions en col·laboració amb el Gremi de Cinemes de Catalunya d’espectacles enregistrats de ballets internacionals a diverses sales de l’àrea metropolitana, i de pel·lícules sobre dansa i moviment a la plataforma Filmin.

Aquest festival respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digen i creixement econòmic" i número 10 "Reducció de les desigualtats". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.