El diputat d'Esports, David Escudé, el diputat d'Educació, Josep Monràs, i el diputat de Joventut, Javier Silva, al Fòrum Transformacions. Foto: Judit Contreras / Diputació de Barcelona

09/03/2023 17:10 h

Educació, Esports i Joventut

El Fòrum Transformacions reflexiona sobre els grans reptes en educació, esports i joventut

El Fòrum “Transformacions”, organitzat per la Diputació de Barcelona al centre de convencions AXA de Barcelona, reuneix més de 600 inscrits i 40 ponents entre aquest dijous i divendres, dies 9 i 10 de març, per tractar i reflexionar sobre els grans reptes de present i futur en educació, esports i joventut.

La presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, ha participat a la inauguració posant en valor com «les polítiques transformadores impliquen canviar la societat, les mentalitats, perquè hi hagi més oportunitats per a tothom, i cap col·lectiu i cap territori quedin enrere». I ha destacat que «aquestes polítiques transformadores s’han d’avançar als problemes perquè ja no serveixen les receptes antigues». Ha subratllat també els 22 Projectes Transformadors que ha desenvolupat la Diputació de Barcelona en aquest darrer mandat, dels quals 4 són projectes dedicats directament a l’àmbit de l’educació, l’esport i la joventut.

Els programes són: Equipaments responsables; Noves oportunitats educatives (NOE); Joventut esportiva, societat activa i Escolta Jove, amb un impacte econòmic de 40.600.000€.

Tot seguit ha tingut lloc la intervenció del diputat al Parlament Europeu i membre titular de la Comissió de Cultura i Educació, Marcos Ros, que ha reflexionat sobre el futur i el lideratge dels municipis.

Seguidament ha començat la primera taula de la jornada d’aquest dijous sobre "Les polítiques públiques de la Diputació de Barcelona en matèria d’Educació, Esports i Joventut" a càrrec del diputat de l’Àrea d’Educació, Esports i Joventut de la corporació Josep Monràs, el diputat d’Esports, David Escudé, i el diputat de Joventut, Javier Silva.

Durant la seva intervenció, Josep Monràs ha afirmat que «el país s’ha transformat gràcies a la feina que desenvolupen els ajuntaments i programes com Equipaments 2030 fan d’aquests espais llocs on tothom pot participar i transcendeixen la seva funció per convertir-se es espais educatius i educadors».

De la seva banda, David Escudé ha remarcat «la funció clau dels equipaments esportius, que fins i tot en la pandèmia es van reconvertir en espais sanitaris», i ha posat en valor «el treball dels professionals que treballen a peu de carrer amb els joves».

Per últim, Javier Silva ha recordat que la «pandèmia ha posat en el focus els joves i les seves problemàtiques» subratllant que al programa «Escolta Jove hi treballen més de 70 professionals que han desenvolupat fins al moment més de 2.000 activitats».

El I Fòrum “Transformacions” vol ser un espai únic on compartir coneixement i experiències en els àmbits d’educació, esports i joventut. El punt d’inflexió en el qual es faci palès el compromís de la corporació amb el món local per a què, amb el suport material, tècnic i econòmic de la Diputació de Barcelona, els pobles i ciutats puguin assolir les transformacions necessàries per aconseguir els objectius de l’Agenda 2030.

El Fòrum compta amb l’assistència d’experts multi-disciplinars, d’experiències locals capdavanteres i de testimonis com els de Blanca Duran, directora del “Instituto Distrital de Recreación y Deporte” de Bogotà, o Sergio Garrote, ciclista paralímpic, campió paralímpic i del món, amb 81 medalles internacionals i nacionals, entre d’altres.

Acte seguit, s’ha donat pas a la ponència inaugural a càrrec del fundador i director d’estratègia d’Ideas for Change, Javier Creus, que ha parlat sobre el futur i el lideratge transformador dels municipis.

Al llarg de tota la jornada s’han anat desenvolupat diferents taules amb ajuntaments, entitats, experts i testimonis sota els títols: “Educació, esports i joventut com a motors vitals de la ciutadania” o Les entitats com a teixit creatiu i accelerador dels canvis.

Més tard, el neuropsiquiatra, psiquiatra infantil i fundador de la Fundació EXIL, Jorge Barudy, ha presentat la ponència L’acompanyament de les persones joves per afrontar els desafiaments del segle XXI. El doctor Barudy ha fet incís en «l’acompanyament dels joves per tal de denunciar de manera conjunta amb ells i per construir contexts familiars, institucionals i socials saludables perquè l’activisme social, ètic i polític és part d’aquest acompanyament».

La primera taula de la tarda ha estat Persones joves inspiradores dels canvis i la darrera Generant coneixement per transformar les realitats”. La cloenda d’avui dijous ha anat a càrrec del diputat de Joventut, Javier Silva, amb l’actuació del Cor Infantil dels Amics de la Unió de Granollers.

La jornada de demà divendres s’obrirà amb la benvinguda del diputat Escudé, a les 9:30h, i inclourà la taula Arquitectura pública per a la transformació social»«Experiències locals que milloren el món”“Talents referents que acompanyen la joventut” i “Les polítiques municipals en clau transformadora 2030”. També hi haurà la conferència Les ciutats com a laboratoris de transformació i d'innovació social, que pronunciarà la catedràtica de Sociologia Urbana de la Universitat de Barcelona, Soledad Garcia. El diputat Josep Monràs serà l'encarregat de cloure el Fòrum.

El Fòrum Transformacions respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 “Educació de qualitat" i número 10 "Reducció de les desigualtats". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.