El futur de les carreteres locals passa per la seva integració en l’entorn urbà i natural com un element més del paisatge del territori. Foto: Diputació de Barcelona

28/03/2023 19:00 h

Infraestructures

El futur de les carreteres locals passa per integrar-les com un element més del paisatge del territori

Aquesta és una de les principals conclusions del congrés "De camins a carreteres i carrers: l’evolució de la Xarxa Viària Local", organitzat per la Diputació de Barcelona els dies 27 i 28 de març a la Sala d'actes de l'Escola del Treball de Barcelona. El congrés clou amb una reflexió sobre la necessitat de planificar les accions futures tenint com a base la seva integració en l’entorn urbà i el paisatge natural amb garanties d’una mobilitat segura.

Durant la segona jornada del congrés s'ha tractat amb especial incidència sobre el foment de la biodiversitat, mantenir l’arbrat o l’adopció de mesures que afavoreixin el pas de fauna a les carreteres.

La clausura del congrés ha anat a càrrec del diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, i el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat, Marc Sanglas.

En la seva intervenció, Pere Pons ha remarcat la necessitat que les carreteres locals han de ser els carrers del territori, fet pel qual és important que mantinguin i s’integrin com un element més del paisatge pel qual transcorren. En aquesta línia, Pons ha assenyalat que «hem de fer compatible la seguretat de les carreteres amb els reptes que ens marca el canvi climàtic, això és, les hem d’humanitzar, fer-les més amables per una mobilitat cada vegada més sostenible, i a la vegada, hem de recuperar els paisatges per on passen. També hem de fer possible que les carreteres de la xarxa arribin a tots els municipis on encara no ho fan i això és el que estem fent amb el Pla zonal de carreteres que tenim en marxa a la Diputació».

En les conclusions, el coordinador d’Infraestructures de la Diputació de Barcelona, Vicenç Izquierdo, ha volgut remarcar el gran valor de propostes i noves idees que s’han exposat per part dels diversos ponents en aquestes dues jornades de debat, que d’alguna manera han sobrepassat les aspectives que s’havien marcat i han posat en evidència la feina que queda per fer.

Izquierdo també ha ressaltat que la seguretat de les carreteres ha estat l’objectiu principal que s’ha treballat fins ara, però aquest no ha de ser l’únic: «Hem de planificar el futur de les nostres carreteres perquè siguin un element més integrat en el territori, això vol dir que qualsevol acció que es fa en aquest territori condiciona la nostra forma de gestionar les carreteres».

Per la seva part, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha subratllat el missatge que s’han de posar les persones al centre de les polítiques de mobilitat per damunt dels vehicles. «Hem de ser valents en aquest procés, pel que calen polítiques valentes que contribueixin a mitigar els efectes d’emergència climàtica que estem vivint», ha afirmat.

Naturalització de la xarxa local

Aquesta segona jornada s’ha centrat en el debat sobre la naturalització de la xarxa local de carreteres i les ciutats. Així, en un primer bloc s’han tractat aspectes com la creació d’eixos verds o plans de verd urbà a les ciutats, en el que hi han intervingut Virginia Vallvé, responsable d’estudis i actuacions ambientals de l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat; José Fernández Rodríguez, arquitecte de l’Ajuntament de Vilassar de Dalt; i Íñigo Rebollo San Juan, tècnic d’Espai Públic de la Diputació de Barcelona.

En un segon bloc s’han tractat aspectes com la importància de l’arbrat en les carreteres i ciutats, mesures per fomentar la biodiversitat al entorns de les carreters o el foment de passos de fauna per garantir la seva seguretat, amb exposicions presentades per Sergio Carratalà, enginyer de MataAlta Studio, i Carme Rosell, directora de Minuartia.

Daniel Guinart, director del programa de conservació del Parc Natural del Montseny, i Israel Estopà, del Servei de projectes de la direcció general de Polítiques Ambientals i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya, han exposat un projecte pilot per protegir el pas d’amfibis a una carretera dins el Parc Natural del Montseny, un problema mediambiental important pels gestors del parc natural que s’espera poder solucionar amb les accions proposades en el projecte.

La sessió s’ha completat amb la intervenció de Ferran Camps, subdirector general de Descarbonització i Carreteres intel·ligents de la Generalitat de Catalunya, que ha tractat sobre descarbonització i gestió del viari local.

Aquest congrés respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 9 "Indústria, innovació i infraestructures", número 10 "Reducció de les desigualtats" i número 11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.