La Diputació de Barcelona participa al Conama Local 2023, la trobada biennal de pobles i ciutats per la sostenibilitat que impulsa la Fundació Conama.

20/03/2023 13:40 h

Acció Climàtica

El projecte Renovables 2030 present al Conama Local de Saragossa

La Diputació de Barcelona participarà al Conama Local 2023, la trobada biennal de pobles i ciutats per la sostenibilitat que impulsa la Fundació Conama, entitat organitzadora del Congrés Nacional de Medi Ambient, i que enguany se celebra del 21 al 23 de març a Saragossa.

Amb el lema “Acció. Accelerant la transformació de les ciutats”, la Diputació de Barcelona compartirà el seu treball i dels municipis de la província per avançar en la transició ecològica dels pobles i ciutats, espais clau per lluitar contra el canvi climàtic i assolir les metes fixades a l’Agenda 2030.

Dimarts 21, la Diputació participarà en la taula rodona “El paper de la ciutadania en la renaturalització de les ciutats” on es debatrà sobre la funció de la naturalesa urbana en salut de la ciutadania i sobre el paper clau que té l'agenda mediambiental dels municipis per aconseguir espais naturalitzats en bon estat de conservació, utilitzats i apreciats. En aquesta taula rodona s’hi abordarà el paper de la ciutadania.

En horari de tarda tindrà lloc la tradicional trobada de diputacions, on es presentarà el projecte europeu Life Ecoadapt50, que treballarà l’adaptació al canvi climàtic de Catalunya en els propers vuit anys. La iniciativa, coordinada per la Diputació de Barcelona i cofinançada pel programa LIFE de la Comissió Europea, compta amb un pressupost de 19 milions d’euros i implicarà directament el 60% del territori i un terç de la població de Catalunya.

Dimecres 22, la Diputació de Barcelona participarà en la taula rodona “L’orgànica, una assignatura pendent”, on presentarà la ponència “Nous models de recollida de matèria orgànica. Solucions i estratègies per complir els objectius europeus". En aquesta sessió, es presentaran les dades de recollida selectiva a la província amb els diferents sistemes.

Finalment, la corporació provincial participarà el dijous 23 en la taula “Ciutats neutres en carboni. El repte urbà del segle XXI”, on s’abordarà el pas de la teoria a l’acció en la lluita contra el canvi climàtic amb iniciatives com el Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia i els PAESC (Pla d’Acció per l’Energia Sostenible i el Clima (PAESC), que s’ha traduït en què el 98% de la ciutadania de la província visqui en un municipi compromès amb la lluita contra el canvi climàtic i en l’execució de projectes amb l’ajut econòmic de la Diputació de Barcelona, com el projecte Renovables 2030. Aquesta iniciativa està invertint 120 milions d’euros en fotovoltaiques i comunitats locals d’energia, biomassa i xarxes de calor, i enllumenat eficient. El seu impacte es tradueix en una rebaixa anual de més de 35 M€ en la factura energètica dels ajuntaments, una producció estimada de 118.000 MWh a l’any i un estalvi de més de 50.400 tones de gasos amb efecte d’hivernacle. El projecte transformador suposa, per al conjunt dels ajuntaments de la província, augmentar un 22% l’autosuficiència energètica.

El Conama Local rep també la col·laboració econòmica de la Diputació de Barcelona. Enguany  el congrés reunirà els principals experts nacionals i els representants d’altres ciutats referents en la implantació de polítiques sostenibles, al voltant de tres eixos temàtics: "Naturalesa i salut", "Economia circular" i "Neutralitat climàtica".

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 7 “Energia neta i assequible”, número 11 “Ciutats i comunitats sostenibles” i número 13 “Acció pel clima”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.