El diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, durant la inauguració de la IX Jornada local Sitmun. Foto Diputació de Barcelona

28/03/2023 14:00 h

Infraestructures

Els ajuntaments podran gestionar els habitatges d’ús turístic a través d'una aplicació del SITMUN

S'ha presentat en el decurs de la IX Jornada local SITMUN sobre la utilització de dades geogràfiques en la gestió pública, organitzada per l’Oficina Tècnica de Cartografia i SIG Local de la Diputació de Barcelona, celebrada aquest dimarts, 28 de març, a l'Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona.

Es tracta d'un nou mòdul sobre el manteniment dels habitatges d’ús turístic (HUT) del SITMUN (Sistema d’informació territorial local) que permet als ajuntaments gestionar les sol·licituds i l’estat d'aquestes vivendes, així com veure les capes de zones i subzones delimitades segons la normativa municipal i generar el cens d’habitatges d’ús turístic que la Generalitat demana als municipis.

La jornada, sota títol "Les dades geogràfiques, una eina per a la gestió pública", ha estat inaugurada pel diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, en la qual s’hi han exposat projectes d’informació geogràfica i aplicacions que es consideren de màxima utilitat en la gestió del territori per part d’administracions públiques. Les sessions han comptat amb una assistència de més de 260 persones, principalment tècnics municipals.

Durant la inauguració, el diputat Pere Pons ha destacat la importància de la plataforma Sitmun, que l’ha definit com «una eina que permet veure diverses informacions geogràfiques de manera conjunta, i això ajuda a analitzar i gestionar el territori més enllà de la delimitació del terme municipal, atès que hi ha fenòmens com els incendis o les inundacions que no entenen de fronteres».

A la jornada, s’han exposat alguns productes derivats de la cartografia topogràfica 1:1.000 i que serveixen de base per als treballs de planificació, gestió i coneixement del territori com són els models digitals de terreny i de superfícies, els models d'ombres, de pendents i de zones amb un pendent de més del 20% i l’ortofoto de 10 cm de píxel, que tenen com a objectiu facilitar l’anàlisi del terreny.

Aquesta anàlisi permet caracteritzar la superfície del territori i extreure’n informació rellevant, facilitant operacions com el càlcul de perfils topogràfics, el càlcul de volums o l’anàlisi de visibilitat, per posar alguns exemples.

També s’hi ha exposat altres mòduls d’informació geogràfica sectorial com el potencial fotovoltaic en sostre per a la transició energètica, el catàleg d’urbanitzacions amb dèficits urbanístics de la demarcació, el document de Protecció civil municipal Duprocim o el Mapa d’hàbitats terrestres de la província de Barcelona.

Aquesta jornada respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 9 "Indústria, innovació i infraestructures", número 10 "Reducció de les desigualtats" i número 11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.