Conferència inaugural del V Fòrum de Medi Ambient i Món Local, a càrrec del científic del CSIC Fernando Valladares. Foto: Sergi Ramos / Diputació de Barcelona

28/02/2023 14:00 h

Acció Climàtica

Els reptes del present i del futur de la sostenibilitat, al V Fòrum de Medi Ambient i Món Local

Aquest dimarts s’ha donat el tret de sortida al V Fòrum de Medi Ambient i Món Local, que se celebrarà fins demà dimecres al Tecnocampus de Mataró. Una cinquantena de ponents i 300 inscrits, del sector públic i privat de l’àmbit de sostenibilitat, hi aborden els reptes del present i del futur. A més, s’hi presenta la feina realitzada des del món local i des de la Diputació de Barcelona. En aquest context, aquest migdia s’ha fet el llançament del projecte Life eCOadapt50, l’estratègia que coordinarà la corporació per promoure l’adaptació al canvi climàtic a 19 territoris de Catalunya i diversos sectors econòmics vulnerables, des d’ara i fins al 2030.

El diputat d’Acció Climàtica, Xesco Gomar, i l’alcalde de Mataró, David Bote, han estat els encarregats de donar la benvinguda als assistents. Gomar ha recordat que es tanca un mandat en què s’ha hagut de fer front a diversos obstacles, des del temporal Glòria a la COVID-19, o a la crisi energètica. Tot i això, «la crisi climàtica s’ha obert un forat en les nostres consciències i és aquí on la corporació ha actuant convertint-se en una àrea inversora, gràcies al programa Renovables 2030, i no només de suport als municipis». El diputat ha demanat que el futur estigui «marcat pel consens polític i social, en què el món local serà clau per a la transició ecològica». D’altra banda, l’alcalde David Bote s’ha mostrat feliç perquè el Fòrum se celebri a Mataró, una «ciutat pionera en polítiques de medi ambient i amb un rumb molt definit en aquesta matèria». A més, la presidenta de la Diputació, Núria Marín, i la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic, Teresa Ribera, també hi han estat presents de manera virtual. Marín ha remarcat «el gran esforç que han fet els ens locals per implantar renovables als municipis» i adaptar-se al canvi climàtic «amb l’ajuda de la corporació, que no els ha fallat». Per últim, Ribera ha declarat que «calen ciutats més saludables i una administració capaç de convèncer els ciutadans que s’ha d’actuar amb criteris de sostenibilitat ambiental».

Durant la conferència inaugural, l’investigador del CSIC, Fernando Valladares, ha destacat que, seguint criteris de sostenibilitat, «el decreixement econòmic implicarà prosperitat i, si realment volem viure bé, hem de produir menys».

Llançament del projecte Life eCOadapt50

En el decurs del Fòrum, s’ha fet l’acte de llançament del projecte Life eCOadapt50. Cocreació estratègica per a l’adaptació al canvi climàtic, liderat per la Diputació de Barcelona. Amb un pressupost de 19 milions d’euros, cofinançat en un 60% pel programa Life de la Comissió Europea i en un 40% pels 24 socis públics i privats que en formen part, el projecte preveu executar fins al 2030 un mínim de 76 accions en quatre activitats econòmiques especialment vulnerables als efectes del canvi climàtic –agro-ramadera, forestal, pesquera i turística– i en 19 espais de Catalunya, que representen el 60% de la superfície catalana (prop de 19.400 km2) i impliquen un terç de la seva població, més de 900.000 habitants.

A la província de Barcelona, els territoris que en formen part són la comarca de l’Alt Penedès, una part de l’Anoia, del Bages i d’Osona i 10 parcs naturals gestionats per la Diputació de Barcelona (tots de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona, excepte el Parc Natural de la Serra de Collserola i el Parc Agrari del Baix Llobregat).

La 23a Assamblea General de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat

El Fòrum clourà amb la jornada de demà dimecres, en què se celebrarà la 23a Assamblea General de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat. Té previst aprovar la integració dels ajuntaments de Cabrera de Mar i de Santa Maria de Besora, així com de l’entitat Pla estratègic metropolità de Barcelona. Amb aquestes incorporacions, la Xarxa estarà formada per 320 ens locals, incloent-hi 276 municipis de la província de Barcelona i de la resta de Catalunya, 18 entitats supramunicipals —les quatre diputacions, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i diversos consells comarcals—, i un seguit d’observadors, entre els quals es troben la Generalitat de Catalunya, mancomunitats, consorcis, instituts i associacions de municipis, a més d’alguns ens dels territoris espanyol i andorrà.

Aquesta associació de municipis i ens locals que manifesten el seu compromís pel desenvolupament sostenible va ser creada el 1997 com a gran plataforma de cooperació i intercanvi per debatre inquietuds, necessitats i experiències, així com per dur a terme projectes d’interès comú en l’àmbit de la sostenibilitat.

La celebració del V Fòrum de Medi Ambient i Món Local respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 7 “Energia assequible i no contaminant”, 11 “Ciutats i Comunitats sostenibles”, i 13 “Acció climàtica”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.