La mediació permet abordar conflictes de convivència entre dues parts i entre grups més amplis. Foto: Ground Picture / Shutterstock.com

19/01/2023 17:00 h

Benestar

Els serveis de mediació de la Diputació de Barcelona van atendre 10.288 casos el 2022

La Diputació de Barcelona, a través de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social, garanteix l’accés universal i gratuït a la mediació en conflictes de convivència, de consum i d’habitatge a la ciutadania de la província de Barcelona, mitjançant els programes de Mediació ciutadana, Mediació en Consum i Intermediació en deutes de l’habitatge. El 2022 s’han resolt 5.632 casos de mediació ciutadana, s’han atès 54 casos al servei de mediació itinerant, s'ha tramitat 1.603 reclamacions en consum, i s’han iniciat 2.999 expedients d’intermediació en habitatge per atendre casos de famílies.  En total, 10.288 casos.

El Dia Europeu de la Mediació, que se celebra el 21 de gener, vol donar visibilitat al procediment de resolució de conflictes en el que les parts enfrontades, mitjançant el diàleg, arriben a una solució consensuada amb el suport d’un professional mediador imparcial i expert que té com a finalitat que assoleixin per elles mateixes aquest acord satisfactori.

Mediació ciutadana
L’any 2022, prop de 14.500 persones han participat en la resolució de conflictes a través del Serveis de mediació ciutadana, que han atès i tancat 5.632 casos. Aquesta dada representa un volum de sol·licituds estable en el període 2019-2022, amb un lleuger increment del 4,8% en la resolució de casos respecte el 2019, període anterior a la pandèmia, quan es van tancar 5.416 casos.

Des de l’any 2006 la Diputació de Barcelona dona suport a la creació i als serveis de mediació ciutadana locals a través del Programa de mediació ciutadana. Actualment 176 municipis de la província disposen de Servei de mediació local propi.  Complementàriament, i des del 2014, la Diputació ofereix el Servei Itinerant de Mediació Ciutadana (SIMC) als ens locals que no disposen d’un servei propi, garantint la mediació ciutadana a tota la província. Durant l'any passat s’han atès 54 casos a 26 municipis diferents de la província i se n’han pogut resoldre satisfactòriament 42. 

La mediació és una eina de gran utilitat per als ens locals per abordar conflictes de convivència tant entre dues parts com entre grups més amplis de persones; facilita que no es trenquin els vincles comunitaris, que no es cronifiquin problemes que tenen una via de solució en el diàleg, i que no escalin els conflictes i aquests esdevinguin més greus.

Segons tipologia, dels 5.632 casos atesos i tancats pels serveis de mediació ciutadana locals no itinerants al 2022, el 61,7% corresponen a mediacions veïnals (65% al 2021), l’11,1% a familiars (10,1% al 2021) un 10,8% a activitats econòmiques (10,6% al 2021), el 6,5% a d’incompliments d’ordenances (8,2% al 2021), el 4,5% a mediacions escolars (2,6% al 2021), el 3% a mediacions a l’espai públic (1,5% al 2021), el 0,7% a mediacions a associacions (0,2% al 2021), i l’1,6% restant a d’altres temàtiques diverses (1,7 al 2021).

Complementàriament al Programa de mediació ciutadana, la Diputació de Barcelona també presta assessorament continu als serveis de mediació ciutadana locals, impulsa formacions i espais de trobada entre els professionals d’aquest àmbit, edita materials divulgatius i publicacions i col·labora amb projectes de recerca acadèmics.

Actualment 47 ens locals i municipis de la província de Barcelona formen part del Programa de mediació ciutadana: Abrera, Arenys de Munt, Badalona, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Caldes de Montbui, Canovelles, Cardedeu, Castelldefels, Cerdanyola del Vallès, Cornellà de Llobregat, Esparreguera, Esplugues del Llobregat, Gavà, Granollers, L’Hospitalet de Llobregat, Igualada, Les Franqueses del Vallès, Malgrat de Mar, Manlleu, Manresa, Mataró, Mollet del Vallès, Montornès de Vallès, Olesa de Montserrat, El Prat de Llobregat, Rubí, Sabadell, Sant Adrià del Besòs, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de Llobregat, Sant Celoni, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Pere de Ribes, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Gramenet, Santa Perpètua de Mogoda, Sitges, Vic, Viladecans, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú, i els Consells Comarcals de l’Alt Penedès, l’Anoia, el Berguedà i Osona.

La mediació en consum
En l’àmbit de la mediació en consum, durant el 2022 el sector elèctric és qui acumula el nombre més alt de reclamacions realitzades a través dels serveis públics de consum dels municipis amb el suport de la Diputació, amb un 24% del total, seguit de les telecomunicacions amb un 15%, el subministrament de gas amb un 7% i les entitats financeres amb un 5% de les reclamacions.

Els serveis públics de consum dels municipis, que formen part de la Xarxa Local de Consum, permeten atendre i resoldre les necessitats de la ciutadania. Complementàriament, les Unitats mòbils d’informació al consumidor i mediació (UMIC) de la Diputació, amb 8 vehicles, són un servei itinerant per territori que permet realitzar i reforçar les mediacions de consum. Les UMIC donen resposta a les consultes i reclamacions que hi fan directament els ciutadans de manera presencial i també atenen immediatament les consultes que es trameten telemàticament mitjançant la Bústia del Consumidor, situada a cadascun dels més de 200 ajuntaments adherits a aquest servei. L’any 2022 s’han tramitat 1.603 expedients de reclamacions en consum i mediació a la província de Barcelona amb el suport de la Diputació de Barcelona.

Mediació en habitatge
Pel què fa a la mediació en habitatge, la Diputació de Barcelona compta amb el Servei d'Intermediació en Deutes de l'Habitatge (SIDH), adreçat a aquelles persones o famílies dels municipis que es troben en dificultats per pagar el préstec, el crèdit hipotecari o el lloguer, o preveuen que no el podran fer efectiu en el futur. La xarxa d’oficines del SIDH està impulsada per la Diputació de Barcelona i concertada amb els ajuntaments, els consells comarcals, els col·legis d’advocats i la Generalitat de Catalunya a la demarcació de Barcelona. Actualment hi han 44 punts d'atenció SIDH oferint servei a tota la província. El 2022 s’han iniciat 2.999 expedients per atendre casos de famílies. Des de l’inici del programa el 2012 s’han iniciat 17.346 expedients.

Abordar el conflicte mitjançant el diàleg
La mediació és una eina per abordar el conflicte mitjançant el diàleg, l’escolta i el respecte entre les parts. Un mediador o mediadora professional acompanya les parts en conflicte per tal que puguin expressar les seves inquietuds i necessitats i, alhora, puguin entendre les de l’altra part. La mediació es basa en entendre el conflicte com una oportunitat de canvi i de millora de la convivència per tal que les persones trobin solucions en què totes les parts hi surtin guanyant.

La commemoració del Dia Europeu de la Mediació, el 21 de gener, és una ocasió per posar en relleu la intervenció mediadora com a mètode eficaç de resolució de conflictes alternatiu a la via judicial, donar visibilitat a la feina feta i assolir un major coneixement de la mediació entre la població.  La data coincideix amb el dia que el Consell de Ministres d’Europa va aprovar la recomanació  R(98)1 sobre mediació familiar, un 21 de gener de 1998, enguany fa 25 anys.

Els Programes de mediació de la Diputació de Barcelona responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 “Salut i Benestar” i número 10 “Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS  van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Comparteix