El secretari d’Estat de Treball, Joaquín Pérez Rey, durant la seva intervenció a l'obertura del seminari sobre les polítiques de reducció de la jornada laboral. Foto: Time Use Initiative (TUI)

24/04/2024 14:00 h

Sostenibilitat social

Espai de trobada per a l'aproximació a les polítiques de reducció de la jornada laboral

El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) celebra els dies 24 i 25 d'abril el seminari "La reducció de la jornada laboral i més enllà. Una transformació completa de l’organització del temps", dirigit a investigadors, agents socials i representants i professionals de l’administració pública amb interès en els usos i les polítiques del temps.

El seminari, coorganitzat per l’associació catalana promotora de polítiques del temps, la Time Use Initiative (TUI), i el CUIMPB-Centre Ernest Lluch, dos organismes que compten amb el suport de la Diputació de Barcelona, vol ser un espai de trobada i aproximar-se a les polítiques de reducció de la jornada laboral, així com reflexionar sobre les propostes que s’haurien d’incloure en la futura Llei d’Usos del Temps, per afavorir un organització del temps més equilibrada.

Ho farà a través de l’anàlisi de dades, evidències i impacte darrere les polítiques del temps concretes, a partir de les quals es debatran els reptes i les complexitats d’aplicar-les al dret laboral, en matèria d’igualtat, educació, mobilitat, investigació i corresponsabilitat.

El seminari compta amb la participació, entre d’altres, del secretari d’Estat de Treball, Joaquín Pérez Rey; de la secretària d’Estat d’Igualtat i per l’Erradicació de la Violència contra les Dones del Govern d’Espanya, Aina Calvo i de la psicòloga social Sara Berbel.

Compromís institucional per avançar cap al dret al temps

La Diputació de Barcelona, juntament amb la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Time Use Initiative (TUI), van reafirmar el passat mes de febrer el seu compromís per consolidar Catalunya com a referent mundial en polítiques del temps.

En aquest acord per al període 2024-2025 s’han fixat objectius com promoure, visibilitzar i coordinar les polítiques del temps desenvolupades per cadascuna de les institucions signants; ampliar les adhesions a la Declaració de Barcelona sobre Polítiques del Temps, la primera declaració política mundial que promou el dret al temps; celebrar de manera anual la Time Use Week a Barcelona i a altres llocs de Catalunya; impulsar i dinamitzar la Xarxa de Governs Locals i Regionals en Polítiques del Temps o potenciar la recerca en usos del temps.

La corporació, que forma part, com a ens supramunicipal, d’aquesta xarxa i que també coorganitza la Time Use Week, promou l’acompanyament als ajuntaments de la província per treballar una estratègia de Municipis Cuidadors, amb què s’impulsen polítiques locals d’usos del temps per afavorir una major corresponsabilitat, una socialització de les cures cap a l’àmbit públic i el suport de les famílies, principalment dones que assumeixen les cures, de forma remunerada o no.

El suport de la Diputació de Barcelona a la Time Use Initiative respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 "Salut i Benestar" i número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.