Cementiri de Sant Feliu de Codines. Foto: David Galí / Diputació de Barcelona

07/05/2024 11:30 h

Patrimoni Arquitectònic

Estudi històric i artístic de la capella del cementiri de Sant Feliu de Codines

El Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL) de la Diputació de Barcelona ha lliurat a l'Ajuntament de Sant Feliu de Codines un estudi històric i artístic per recuperar i posar en valor la capella del cementiri, la qual es troba en força mal estat de conservació. El treball aporta el coneixement dels elements que la formen i dels danys que presenta, i permet fer propostes d’actuacions de cara a la seva restauració.

El cementiri municipal de Sant Feliu de Codines es troba al sud-oest del nucli urbà i està format per cossos de nínxols, panteons, tombes, una capella, creus i grans exemplars de xiprers. La capella, dedicada al Sant Crist, presenta una nau única de planta rectangular i coberta a dues aigües.

La façana principal està pintada de blanc i té alguns elements ornamentats. A la part central de la paret del fons hi ha una pintura mural d’estil modernista emmarcada per una obertura practicada en un envà que es troba davant, on s’observen escenes amb motius florals, sanefes i personatges. El cementiri es va edificar l'any 1859, segons la inscripció que hi ha al portal d’accés.

Respecte a l’estat de conservació de l’edifici, la majoria de les alteracions detectades semblen ser degudes als efectes de les humitats. Un cop realitzada aquesta prediagnosi, l’estudi planteja la necessitat de corroborar-la mitjançant una sèrie d’estudis més específics que hauran de portar a la redacció d’un projecte de restauració de la capella.

Aquest estudi de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.