Guia "Qualitat democràtica i participació ciutadana. Guia d’eines per a l’avaluació d’experiències participatives". Foto: Diputació de Barcelona

04/07/2024 13:00 h

Participació ciutadana

Guia d'eines per a l'avaluació d'experiències participatives

L’avaluació de les polítiques de participació ciutadana es percep sovint com a assignatura pendent per als equips tècnics i polítics. Aquesta situació provoca que no sigui una pràctica prou dotada de recursos humans i econòmics. Amb aquest context, la Diputació de Barcelona ha publicat la guia "Qualitat democràtica i participació ciutadana. Guia d’eines per a l’avaluació d’experiències participatives", que han elaborat Patricia Martínez-García i Delícia Aguado-Peláez en col·laboració amb tècnics de la corporació i d’una desena de municipis de la província de Barcelona, després que un grup de treball analitzés les diferents realitats del territori.

En l’acte de presentació de la guia, celebrat aquest dijous, 4 de juliol, a l’edifici de Can Serra de Barcelona, el diputat de Participació, Marc Serra, ha emfasitzat que es tracta d’un gran treball col·lectiu que va començar el desembre de 2022 i que va acabar el febrer de 2023. Per al diputat, tot i que la publicació va ser rebuda en herència de l’anterior equip de govern, “pivota sobre dues grans columnes que s’inclouran al nou pla estratègic per a l’actual mandat: la importància de la qualitat en la participació ciutadana i confrontar les diverses realitats de la demarcació”. Així, una de les grans qualitats de la guia és que “presenta una sèrie d’indicadors ajustables i adaptables a la realitat de cadascun dels municipis, amb un model simplificat que ha de permetre ser útil a les poblacions que tenen menys recursos”. Per últim, Serra ha recordat que “som en un país on falta avaluació en tot allò que té a veure amb l’administració pública”, bàsicament “en el context d’una societat cada vegada més complexa i que paradoxalment simplifica més la participació” i que “dona cada cop menys espai a la reflexió, l’anàlisi i la revisió”.

També han intervingut les dues autores de la guia, que han explicat que un dels objectius és situar dimensions i criteris en l’experiència del procés participatiu. Per això, vol provocar que els tècnics municipals es facin preguntes, com ara si els processos participatius són capaços de revertir les desigualtats o provocarà que augmentin; també si els participants en aquests processos representen o no la societat; o quina experiència s’endú la ciutadania quan és part d’un procés participatiu, si ha estat útil o s’ha generat un vincle de confiança amb l’administració.

A continuació, tècnics municipals han exposat les experiències del Prat de Llobregat, Sant Andreu de Llavaneres i el Masnou. Més tard, s’ha organitzat una taula de debat sobre qualitat democràtica i participació ciutadana amb la directora de la Fundació Ferrer i Guàrdia, Hungria Panadero; l’analista d’Ivàlua, Carla Cordoncillo; i el catedràtic de Ciència Política de la UdG, Quim Brugué. La cloenda ha anat a càrrec de la cap de l'Oficina Tècnica de Participació per als Governs Locals, Carola Castellà.

Aquesta publicació de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 9 "Indústria, innovació i infraestructures", número 10 "Reducció de les desigualtats", i número 16 "Pau, justícia i institucions sòlides". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.