L'alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, i la presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, el president de l'Associació de polígons industrials sud de Sabadell, Josep Maria Rovira, i la cap de la Secció Tècnicooperativa d'Aena, Milka Prat, a la presentació i inici d'obres del Portal Sud de Sabadell. Foto: Pau Fabregat / Diputació de Barcelona

08/02/2023 17:40 h

Infraestructures

Presentació de l'inici d'obres del Portal Sud d’accés a Sabadell des de la C-58

La presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, ha participat aquest dimecres, juntament amb l'alcaldessa, Marta Farrés, en la presentació d'inici d’obres del Portal Sud de Sabadell, una infraestructura molt esperada que afavorirà la fluïdesa i seguretat del trànsit, l’activitat econòmica i la qualitat de vida, perquè millorarà la mobilitat al polígon industrial sud-oest i l’aeroport.

En la seva intervenció en aquest acte, Núria Marín ha destacat que «la Diputació de Barcelona té, entre les seves funcions, contribuir a millorar les infraestructures del país, i aquest projecte de Sabadell és una obra necessària que traspassa els límits de la ciutat per convertir-se en un projecte que afavoreix el desenvolupament econòmic metropolità i provincial».

La presidenta Marín ha remarcat que «des de la Diputació intentem donar suport als anhels dels municipis, i aquesta acte d’avui a Sabadell, forma part de la transformació necessària que la ciutat necessita per tal d’avançar en el seu creixement. És per això que vull felicitar a la seva alcaldessa, Marta Farrés, per haver lluitat amb tenacitat per fer posar d’acord a totes les parts implicades i que el projecte tan important per Sabadell sigui realitat ben aviat».

En la presentació del projecte i inici d’obres també han assistit la vicepresidenta segona, Carmela Fortuny, el diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, i la diputada de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç, Eva Menor, juntament amb representants d’AENA, la UAB i agents econòmics i socials, així com l’alcalde de Barberà del Vallès, Xavier Garcés.

Obra en dues fases

Les obres del Portal Sud es dividiran en dues fases: una primera, de més envergadura, en la qual s’invertiran 4,89 milions d’euros, finançats per l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona; i una segona fase en la que es preveu una despesa d’1,78 milions d’euros.

Amb la primera fase, que començarà a executar-se en poques setmanes, ja es transformarà substancialment l’accés a Sabadell des de la C-58, amb connexió directa amb la Gran Via i el carrer de Costa i Deu. Dins aquesta etapa, es construirà una gran rotonda de 90 metres de diàmetre, amb dos carrils de circulació a l’interior i quatre ramals.

El projecte millorarà la circulació de vehicles per una de les entrades principals a la ciutat, afavorirà la seguretat i millorarà les connexions de l’aeroport, del polígon sud-oest, de tot l’àmbit de Sant Pau de Riu-Sec i del conjunt de Sabadell, amb les oportunitats que això comporta per al funcionament i competitivitat del teixit empresarial i per a l’atracció de noves activitats econòmiques i generació de llocs de treball, a més de per al desenvolupament del Hub Aeronàutic.

Un procés llarg i complex

Amb les obres del Portal Sud s’assolirà una obra llargament reivindicada i esperada, que ha patit diversos retards i entrebancs al llarg de molts anys. Sense anar més lluny, l’adjudicació del desembre era la segona que es feia després que l’empresa guanyadora del concurs renunciés a les obres argumentant l’augment de preus dels materials. En aquest marc, l’Ajuntament va poder reconduir la situació i adjudicar el projecte a una altra empresa.

Culminava d’aquesta manera un procés llarg i complex que en els darrers tres anys i mig ha fet tots els avenços necessaris perquè el Portal Sud pogués tirar endavant. En aquest marc, s’ha aprovat el Pla Especial Urbanístic i s’ha redactat i aprovat el projecte. També s’ha tancat la negociació amb AENA com a gestora de l’aeroport per disposar d’uns terrenys que permetessin desencallar la urbanització del Portal i s’ha gestionat amb Sant Quirze del Vallès l’ocupació d’altres espais.

D’altra, s’han recuperat i culminat el treball conjunt amb la Diputació de Barcelona, que cofinançarà el projecte amb dos milions d’euros. Una subvenció de la qual es va començar a parlar l’any 2009 però que, per diversos motius, mai s’havia arribat a materialitzar.

El suport de la Diputació de Barcelona a aquesta infraestructura respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digne i creixement econòmic”, número 9 "Indústria, innovació i infraestructures" i número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.