El diputat d’Educació, Esports i Joventut de la Diputació de Barcelona, Josep Monràs, durant la compareixença davant la ponència del Parlament de Catalunya. Foto: Diputació de Barcelona

17/01/2023 11:30 h

Educació

Josep Monràs destaca el paper fonamental del món local en les polítiques d’educació

Durant una compareixença davant la ponència del Parlament de Catalunya que estudia el “Projecte de llei de composició del Consell d’Educació de Catalunya”, que ha tingut lloc aquest dilluns, el diputat d’Educació, Esports i Jovent, Josep Monràs, ha destacat la forta tradició municipalista en educació que tenen els governs locals i el seu paper com a peça fonamental de la qualitat i l’equitat educativa de Catalunya.

Monràs, que ha agraït la feina duta a terme pels actuals membres del Consell Escolar de Catalunya i per tots els que hi han participat al llarg dels darrers 35 anys de funcionament, ha destacat que el 15% de la despesa pública en educació del conjunt del país, amb dades de 2020, correspon als municipis i les diputacions, dada que suposa un total de 880 milions d’euros que es dediquen, entre d’altres, al manteniment dels centres d’educació infantil i primària de titularitat pública, a la creació, manteniment i gestió de les escoles bressol municipals, de música i arts, educació especial i educació d’adults.

EI món local també reforça i garanteix l’equitat educativa amb beques i ajuts, tarifació social, la programació i gestió d’activitats extra-escolars i d’estiu educador, en les polítiques d’orientació i acompanyament en les transicions, en la generació de noves oportunitats educatives dels joves, i la formació professional i laboral de les persones adultes.

Per tot això, el diputat d’Educació de la Diputació de Barcelona ha valorat molt positivament la transformació del Consell Escolar en el Consell d’Educació de Catalunya, canvi que reflecteix un concepte més ampli d’educació, que no es circumscriu només a l’àmbit escolar per passar a esdevenir un “ecosistema educador”, incorporant la representació de nous agents i col·lectius que en els darrers anys han enriquit l’ecosistema educatiu de Catalunya.

En aquest sentit, Monràs ha advocat per tal que les diputacions, o almenys la Diputació de Barcelona estigui representada en el proper Consell d’Educació de Catalunya, i que aquest òrgan serveixi per enriquir el debat educatiu amb propostes i dinàmiques de treball generadores d’amplis consensos.

Aquesta compareixença respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 “Educació de qualitat” i número 10 “Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.