L’exposició itinerant "Història de les mans" revisa la història cultural de les mans i la nostra relació tàctil amb el món.

17/01/2023 14:00 h

L'exposició "Història de les mans" arriba a Vilafranca del Penedès

El Programa d’Arts Visuals de la Diputació de Barcelona presenta l’exposició itinerant “Història de les mans”, organitzada amb la col·laboració del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i dels 10 municipis que l’acullen, a la Sala dels Trinitaris de Vilafranca del Penedès on s’hi estarà del 20 de gener al 12 març.

El projecte, comissariat per Alexandra Laudo, ofereix una revisió d’aspectes destacats de la història cultural de les mans i de la nostra relació tàctil amb el món a partir del diàleg entre obres d’art contemporani d’artistes actuals i una selecció de peces del romànic, gòtic, renaixement, barroc i art modern procedents de la col·lecció del MNAC.

25 obres en nou àmbits

El diàleg que proposa Alexandra Laudo s’articula en nou àmbits temàtics —Les mans, l’autoritat, el poder; Les mans, la lectoescriptura, la història; Les mans, el control, la determinació; Les mans, el treball, les cures; Les mans, els diners, el valor; Les mans, els pits, el martiri; Les mans, la medicina, el cos malalt; Les mans, el desig, el pecat i Les mans, els inicis, els finals—. La comissària reuneix una selecció de 25 obres dels artistes Antoni Abad, Isabel Banal, Isabel Barios, Damià Campeny, Colita, Mirari Echávarri, Raquel Friera, Camille Henrot, Fermín Jiménez Landa, Claudi Lorenzale, Mestre de Cinctorres, Joan Morey, Antoni Muntadas, Levi Orta, Pasqual Ortoneda i María Sánchez, així com també obres anònimes dels segles XIII, XV, XVI i XVIII i monedes del segle XX.

El recorregut per l’exposició evidencia fets com ara que, tot i que les mans estan en l’origen de la creació artística, l’art és quasi sempre un territori que ha prioritzat la vista, especialment per motius de conservació, o que el desenvolupament de les tecnologies digitals ha redefinit la nostra relació tàctil amb el món i  amb les persones. La importància de la tactilitat s’ha posat de manifest més que mai amb la pandèmia de COVID-19, remarcant, en paraules de la comissària que «Tocar és deixar una part de nosaltres en la superfície del món i dels altres, i també és, alhora, canviar, mutar, ser transformat en aquest contacte que altera la nostra individualitat i ens permet ser, momentàniament, una singularitat plural».

Obres locals convidades

Per enriquir el diàleg entre obres d’artistes contemporanis i obres de la col·lecció del MNAC, es convida els espais expositius participants en la itinerància a incorporar una obra local o vinculada al municipi. A Vilafranca l’obra convidada és Peces pel palmell de la mà (2014), d’Ángel Camino, una sèrie d’escultures en bronze de petit format concebudes per ser enteses i sentides a través del tacte.

Una obra per televisió

L’obra Mesures menors (1994-22), d’Antoni Abad, forma part l’exposició però no es mostra a La Sala com les altres, sinó que anirà apareixent en programes de Penedès Televisió, de la Xarxa Audiovisual Local (XAL), coordinada per la Diputació de Barcelona. Durant tot el programa en qüestió o durant un fragment, l’obra d’Antoni Abad, en format vídeo, hi apareix superposada. Es tracta de la mà de l’artista que va mesurant a pams.

Servei educatiu i activitats vinculades

Amb la voluntat d’oferir recursos als visitants per contextualitzar i aprofundir amb les temàtiques i els plantejaments de l’exposició, “Història de les mans” també ofereix un servei educatiu a càrrec d’Àgora Serveis Culturals, adreçat a públic adult, grups familiars i escolars i grups de persones amb Alzheimer i altres demències.

La Sala dels Trinitaris ha programat les següents activitats vinculades a l’exposició:

• Conferència i projecció "Una història de les mans al cinema”, a càrrec de Francesc Alarcón, director i productor de cinema. Dissabte 4 febrer, a les 19 h (Durada: 1 h)

• Visita dinamitzada per a famílies "Una mà d’històries". Amb nens/es a partir de 5 anys (preferiblement). Diumenge 19 de febrer, a les 12 h. (Durada: 1 h i 30 min).

• Visita comentada a l’exposició i performance. Divendres 10 de març, visita a càrrec d’Àgora Serveis Culturals, a les 19 h (Durada: 1 h) i performance “Ocells-textos-onades”, a càrrec de Julia Mariscal, artista, a les 20 h. (Durada: 25 min).

Tant les visites del servei educatiu com les activitats vinculades són gratuïtes. Cal inscripció prèvia al 938 900 459 o a cultura@vilafranca.org. Places limitades.

Accessibilitat

L’exposició ofereix un espai de documentació de lliure consulta pel visitant, l’edició del seu catàleg i disposa de diferents serveis d’accessibilitat: textos en Braille, amb macrocaràcters i de lectura fàcil, interpretació en llengua de signes i serveis educatius adaptats.

L’exposició “Història de les mans” respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 “Educació de qualitat” i número 10 “Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.