El diputat de Cultura, Joan Carles Garcia Cañizares, ha rebut la distinció a l’Institut del Teatre com a entitat centenària, atorgada per l'Ajuntament de Barcelona. Foto: Ajuntament de Barcelona

09/02/2023 17:00 h

L’Institut del Teatre rep la distinció d’entitat centenària

L’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona ha rebut la distinció d’entitat centenària, un nou reconeixement que ha creat l’Ajuntament de Barcelona per reconèixer la trajectòria de les entitats que tinguin 100 anys o més i una trajectòria acreditada vinculada a Barcelona.

Un total de 97 entitats i institucions centenàries han estat les primeres a rebre aquesta nova distinció en un acte celebrat al Saló de Cent aquest dimecres 8 de febrer. El lliurament de les distincions s’ha fet per ordre cronològic de creació de les institucions. En el cas de l’Institut del Teatre, creat el 1913, ha estat el diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Joan Carles Garcia Cañizares, qui ha rebut la distinció de mans de la presidenta del grup municipal de Junts per Catalunya a Barcelona i del Districte de Sants Montjuïc, Neus Munté. La directora de l'Institut del Teatre, Sílvia Ferrando, i el gerent de l'Institut del Teatre, Toni Pérez, també han assistit a l'acte de lliurament.

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha donat la benvinguda als assistents i ha agraït la tasca que han dut a terme les entitats guardonades en diversos àmbits, com ara el cultural, social, educatiu, comercial o sanitari. Colau ha destacat la contribució d'aquestes entitats pel progrés de la ciutat i l’esforç, molts cops desinteressat, de les persones que les conformen.

L’historiador i periodista Enric Calpena ha fet una glossa de les entitats centenàries explicant com la societat catalana, ja des de l’època romana, ha fet seva la idea d’associar-se per aconseguir fites que individualment no es poden assolir. També ha remarcat que moltes de les institucions catalanes actuals, com ara l’Hospital de Sant Pau, la Universitat de Barcelona o el Gran Teatre del Liceu no existirien sense l’impuls social. En el cas de l’Institut del Teatre, Calpena ha destacat que és una de les entitats nascudes a principis del segle XX no de l’Església, com era habitual, sinó de la pròpia societat civil i com una iniciativa lligada a la formació i a la transmissió del saber.

Aquesta distinció respon a l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 "Educació de qualitat". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.