Visitants al Museu de Terrassa durant una edició anterior de la Nit dels Museus. Foto: Museu de Terrassa

Dia Internacional dels Museus 2024: educació, investigació i recerca

15/05/2024 14:00 h

Educació, investigació i recerca centren el Dia Internacional dels Museus

Amb el lema “Museus per a l’educació i la investigació”, els museus locals commemoren el Dia Internacional dels Museus i la Nit dels Museus (18 de maig) amb visites guiades, rutes, tallers, concerts, dansa, visites teatralitzades, xerrades, cinema, mappings, performances i moltes altres activitats per a tots els públics.

La Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona s’adhereix a la celebració del Dia Internacional dels Museus i de la Nit dels museus, que enguany coincideix el mateix dia, dissabte 18 de maig, una data que cada any recorda la importància que tenen aquests equipaments culturals de primer ordre.

Aquest 2024, el Comitè Internacional dels Museus (ICOM) ha triat com a tema troncal el paper dels museus en l’educació, la investigació i la recerca, i els museus locals volen aprofitar aquesta commemoració per mostrar i posar en valor la feina que realitzen per al foment de l’educació, l’aprenentatge i el raonament crític, a través de les seves exposicions i activitats, i també de les accions d’investigació i recerca que duen a terme en relació a les seves col·leccions i àrees de coneixement.

Al web de la Xarxa de Museus Locals es recullen un centenar de propostes de tot tipus per gaudir de la jornada del Dia Internacional dels Museus, així com de la Nit dels Museus, entre visites guiades i tallers, jornades de portes obertes, rutes per descobrir indrets emblemàtics, concerts, dansa i visites teatralitzades, xerrades, cinema, mappings, performances i moltes més activitats per a tots els públics. Totes aquestes propostes posen de manifest una gran creativitat i innovació en el format i contingut de les activitats dels museus locals, que volen fer partícips els visitants en la creació d’experiències i records.

Els museus locals, espais de referència

La Xarxa de Museus Locals està formada per 64 equipaments en 51 municipis de la demarcació de Barcelona i és l’eina de suport i col·laboració dels i per als museus de la província que la Diputació de Barcelona posa a l'abast dels municipis. A través d’aquesta xarxa es duen a terme una sèrie de serveis i accions destinades a millorar la gestió, la conservació i la difusió del patrimoni i dels equipaments museístics, amb l'objectiu que esdevinguin espais referents de preservació de la identitat i la memòria col·lectiva, alhora que nous llocs d'aprenentatge, de socialització, d'oci i de desenvolupament del territori.

La Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 "Educació de qualitat", número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 10 “Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.