Fotografia de família de la jornada sobre els reptes de les polítiques d’igualtat locals. Foto: Pau Fabregat / Diputació de Barcelona

01/03/2023 14:00 h

Igualtat

La situació actual de les polítiques d’igualtat, des de l’àmbit local i estatal

Les dones ocupen un 23% de les alcaldies de Catalunya, segons les dades de l’Observatori de la Igualtat de Gènere. Aquesta xifra ha anat en augment des de 2003, però encara és lluny de la paritat. Aquesta desigualtat vigent i la necessitat de compartir experiències des del món local i, en especial des de la província de Barcelona on fa 25 anys que s’aposta per la transversalitat de gènere a nivell municipal, ha centrat la jornada sobre els ‘Reptes de les Polítiques d’Igualtat locals’. La jornada s’ha celebrat aquest dimecres amb motiu del 8M a l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona, un espai simbòlic per a la lluita feminista que enguany commemora el 150è aniversari de la pedagoga.

La benvinguda institucional ha anat a càrrec de la portaveu del govern espanyol i ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez, així com de la diputada de Polítiques d’Igualtat, Alba Barnusell, i de la vicepresidenta primera i diputada d’Igualtat i Sostenibilitat Social, Lluïsa Moret.

La ministra ha remarcat que «les solucions arriben en l'àmbit local i el 8M és un dia per somiar amb nous objectius i per transformar la societat que ens envolta» mentre que «si abaixem la guàrdia, correm el risc de perdre el que hem guanyat». En un sentit similar, Barnusell ha destacat que «només des del lideratge feminista i mitjançant polítiques locals transversals de gènere tindrem territoris igualitaris, sostenibles i que posin la vida al centre». A més, Moret ha apuntat la interseccionalitat de gènere com a gran repte a l’agenda feminista: «cal donar visibilitat, reflexionar i apuntar reptes entorn la diversitat de dones, les seves situacions de desigualtat, ja que la realitat és complexa i diversa, i les polítiques públiques també ho han de ser».

Justament, la Diputació de Barcelona va refermar el seu compromís amb les polítiques d’igualtat en el darrer Ple celebrat el 23 de febrer, amb l’aprovació d’una declaració institucional que aposta per continuar treballant en la construcció de municipis feministes per erradicar les desigualtats socials i econòmiques per protegir els drets de les dones i les nenes.

Una jornada amb nombroses dones electes

La directora de Desenvolupament Internacional de l’IS Global i presidenta de REDS (Xarxa de Solucions per al Desenvolupament Sostenible), Leire Pajín, així com una desena d’alcaldesses i regidores han posat llum durant la jornada a la imprescindible perspectiva i lideratge feminista per a la construcció de municipis més igualitaris.

Segons l’Observatori de la Igualtat de Gènere, hi ha més presència de dones a les alcaldies dels municipis més grans. Representen el 42% de les alcaldies dels municipis que tenen entre 50.000 i 100.000 habitants i el 45% en els que en tenen més de 100.000. Pel que fa a les regidories, aquesta legislatura 2019-2023 s’ha assolit finalment la paritat: les dones ocupen el 43% de les regidories catalanes.

El LABbonnemaison, un espai de referència i d’innovació en polítiques de gènere

Més de 220 persones, 206 dones i 14 homes, han participat durant el 2022 en les 13 accions formatives que s’han organitzat al LABbonnemaison, adreçades a càrrecs electes i dones directives d’ens locals. Aquests programes abordaven polítiques de gènere i el lideratge feminista.

La Diputació de Barcelona va crear el LABbonnemaison el novembre de 2020 amb l’objectiu que fos un espai de referència i d’innovació en les polítiques de gènere, d’erradicació de les estructures que sustenten les desigualtats de gènere en l’accés de les dones als espais de lideratge i de transformació de les maneres d’exercir-lo.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon a l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 5 'Igualtat de gènere'. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.