Turó del Clascar de Malla. Foto: SPAL / Diputació de Barcelona

26/04/2024 09:30 h

Patrimoni Arquitectònic

L'Ajuntament de Malla rep la memòria de l’excavació arqueològica del Clascar

La Diputació de Barcelona ha lliurat a l’Ajuntament de Malla la memòria de l’excavació arqueològica realitzada l’any 2023 al jaciment iberoromà del Clascar. Aquesta intervenció respon a la voluntat municipal de donar continuïtat al projecte de recerca amb l’objectiu de confirmar la importància de les restes localitzades i reunir la informació necessària per elaborar un pla director que permeti protegir-les i posar-les en valor.

La Diputació de Barcelona ha finançat, a través del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL), la direcció tècnica de la recerca, l’aplicació d’una prospecció geofísica i la redacció de la memòria reglamentària de l’excavació.

El jaciment del Clascar està encimbellat al capdamunt del turó del mateix nom, a 643 m sobre el nivell del mar, i a tocar del nucli antic de Malla. El lloc, des del qual es té un domini privilegiat de la plana de Vic i, tot i que no hi ha antecedents de cap intervenció arqueològica de caràcter científic abans del 2017, sí que ha estat objecte de prospeccions puntuals i estudis tant per part de savis i erudits locals com per investigadors universitaris.

Els resultats de la campanya de 2017 van ser espectaculars: restes d’un urbanisme ortogonal i la constatació de l’existència de diverses fases d’ocupació. Tot plegat, ha permès considerar l’assentament del Clascar com un poblat ibèric ausetà de primer ordre. D’ençà de l’actuació arqueològica de 2017, s’han efectuat quatre campanyes més d’excavació. La intervenció del 2023 ha inclòs també la prospecció d’una àmplia superfície del jaciment.

La memòria arqueològica recull els resultats de la intervenció del febrer de 2023, i com és reglamentari, inclou la notícia històrica del lloc, la descripció dels treballs, les conclusions preliminars, l’inventari dels materials arqueològics, tots els plànols, fotografies i seccions de les estructures documentades, entre d’altres.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digne i creixement econòmic” i 11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.