Primera Audiència Memorial a Manresa, un acte d’escolta, reconeixement institucional i reparació simbòlica dedicat a totes les víctimes i les diverses generacions afectades per la guerra civil i la dictadura franquista.

26/01/2023 11:30 h

Govern Local

Manresa trenca el silenci sobre els fets de la guerra civil i el franquisme en la primera Audiència Memorial

L’Auditori Plana de l’Om de Manresa va acollir aquest dimecres, 25 de gener, la primera Audiència Memorial celebrada a la ciutat, organitzada per la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Manresa, amb la participació d’Aequitas Centre de Mediació i l’Associació Memòria i Història de Manresa. Un acte d’escolta, reconeixement institucional i reparació simbòlica dedicat a totes les víctimes i les diverses generacions afectades per la guerra civil i la dictadura franquista.

L’Audiència Memorial va permetre escoltar el testimoni de deu persones, totes elles manresanes o vinculades amb Manresa, que, de forma directa o indirecta, van patir les conseqüències de l’alçament militar, el període revolucionari, la guerra civil i la dictadura franquista, inclosa la clandestinitat i la lluita per les llibertats.

L’acte convidava a trencar el silenci sobre els fets de la guerra civil i la repressió de la dictadura, a participar en el reconeixement i la reparació moral a les víctimes i a posar en valor la capacitat de resiliència individual i col·lectiva. La iniciativa va permetre recuperar les diverses memòries personals que han quedat retingudes en el si de les pròpies famílies.

D’aquesta manera, es van poder escoltar el testimoni de fills, nets, nebots i altres familiars de persones que van morir al front de guerra, que van ser víctimes dels bombardejos franquistes sobre Manresa o que van ser assassinades per les patrulles i comitès revolucionaris a la rereguarda, per les autoritats franquistes al Camp de la Bota o pels nazis a camps de concentració. També van parlar familiars de persones condemnades a presó pel franquisme i víctimes directes de la repressió a finals de la dictadura. Es van poder sentir missatges de pau. «La meva mare em va dir: estima i tindràs pau. Jo ho demano a tothom: treballem per la pau».

L’acte va estar conduït pels advocats impulsors de l’Audiència Memorial, Jordi Palou-Loverdos i Mireia Vives Puig, guardonats amb el Premi Justícia ADR 2022 de la Generalitat de Catalunya per la iniciativa de les Audiències.

També va intervenir el president de l’Associació Memòria i Història de Manresa, l’historiador Joaquim Aloy i Bosch, que va fer una contextualització històrica dels fets narrats.

L’alcalde de Manresa, Marc Aloy, i el director de Memòria Democràtica de la Diputació de Barcelona, Xavier Méndez, van tancar l’acte.

Aquesta ha estat la cinquena Audiència Memorial impulsada per la Diputació de Barcelona després de les organitzades a Sabadell, Olesa de Montserrat, Sant Boi de Llobregat i Sant Joan de Vilatorrada.

Aquesta iniciativa respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 10 "Reducció de les desigualtats" i número 16 ”Pau, justícia i institucions sòlides”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció e suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.