Harry Vernon Tozer amb les seves marionetes Mustafà Baba i Geni, ca. 1950s. Foto: MAE / Institut del Teatre

13/05/2024 13:00 h

Marionetes i titelles protagonitzen la Nit dels Museus de l'Institut del Teatre

Aquest dissabte, 18 de maig, se celebra una nova edició de la Nit dels Museus, en la qual l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, participa un any més, a través del Museu de les Arts Escèniques (MAE) amb tot un ventall d’activitats, des de les 18.30 h a la 1 de la matinada.

Els titelles seran els grans protagonistes en la Nit dels Museus que proposa el MAE. I és que enguany es compleixen els 50 anys dels estudis de titelles a l’Institut del Teatre, així com el 25è aniversari de la mort de Harry Vernon Tozer (Paraguai, 1902 – Barcelona, 1999), un dels mestres de marionetes (titelles de fil) més importants del segle XX.

Així, un dels plats forts serà la representació d’una versió especial del conte popular “La mongetera màgica” amb els titelles i el teatret originals de Tozer, que daten de 1935, i que el MAE ha recuperat per a l’ocasió.

Les marionetes són figures de fusta que destaquen per la riquesa de la seva indumentària i per l’originalitat dels comandaments de fils ideats per Tozer per donar vida a cada personatge. Es faran dues úniques funcions gratuïtes de l’espectacle, a les 20.30 h i a les 22 h.

El Museu conserva més de cent marionetes i cent accessoris de Tozer datats entre els anys trenta i vuitanta, així com el seu teatret de doble pont original dels anys quaranta. Sens dubte, aquesta és una ocasió molt especial, perquè els titelles del gran mestre titellaire tornen a escena després de més de trenta anys de repòs absolut al MAE.

Exposicions de titelles i taller infantil de construcció titellaire

Per aprofundir en el món dels titelles, el MAE ha preparat dues exposicions que es podran visitar durant la Nit dels Museus. D’una banda, l’exposició fotogràfica “Titelles, un llenguatge universal”, i d’una altra, hi haurà l’exposició “Del llapis a l’escenari. Apunts de creació escènica de Joan-Andreu Vallvé”.

Per apropar el món dels titelles als més menuts, es durà a terme un taller per a infants de 6 a 12 anys de construcció de titelles amb materials reciclats. El taller començarà a les 18.30h.

Exposicions del MAE i visites guiades

La Nit dels Museus ofereix també l’oportunitat de fer una visita guiada a l’exposició permanent “La memòria de les arts efímeres”. L’activitat inclou la visita a la reserva del museu. Les visites (cal reserva prèvia) són a les 19 h, 19.45 h, 20.30 h, 21.15 h i 22 h. Una altra exposició que es pot visitar és la mostra “Volta al món d’Àngel Guimerà”.

Tallers familiars de dansa

A part del taller de construcció de titelles, l’Institut del Teatre ofereix dos tallers gratuïts de dansa, un adreçat a infants i l’altre a joves. El taller “Balla k juga” per a què infants de 6 a 12 anys ballin a través del joc i l'experimentació corporal. El taller es durà a terme de 18.30 h a 20 h.

Paral·lelament, el taller de danses urbanes “Hip Hop Shool” s’adreça a joves a partir de 14 anys, a partir de les 20.30 h.

Actuacions de dansa

Com cada any, la Nit dels Museus comptarà també amb les actuacions de l’alumnat de la institució. En aquest cas, es podrà veure a les 20.30 h al Teatre Ovidi una mostra de l’alumnat de dansa del Conservatori Professional de Dansa i del Conservatori Superior de Dansa.

Totes les activitats són gratuïtes i obertes al públic. Per les representacions de “La mongetera màgica”, les visites guiades al MAE i els tallers cal reservar plaça.

Aquestes activitats de l'Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 "Educació de qualitat", número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 10 “Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.