Intervenció de la presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, a la seu del Comitè Europeu de les Regions, a Brussel·les. Foto: Diputació de Barcelona

20/02/2023 12:00 h

Relacions Internacionals

Núria Marín reivindica al Comitè Europeu de les Regions una cooperació més gran entre ciutats

La presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, ha reivindicat aquest dilluns, a Brussel·les, que «la cooperació entre ciutats ha crescut en importància, fins al punt que podem dir que ja no és una opció, sinó una necessitat». Ho ha fet durant la inauguració del seminari ‘La cooperació descentralitzada com a instrument per reforçar les relacions entre la UE i l’Amèrica Llatina en un context canviant’, que té lloc a la seu del Comitè Europeu de les Regions de la capital belga. Marín ha estat acompanyada per la diputada adjunta de la Presidència i delegada per a les Relacions Internacionals, Pilar Díaz.

En aquest sentit, Marín ha afegit que «en un món globalitzat i amb una forta interdependència econòmica, les ciutats, com a centres del comerç i l’activitat econòmica, milloren el funcionament global quan col·laboren i connecten les seves polítiques»; sense deixar de banda la idea que les ciutats són considerades com un «escenari principal» de «la transformació social i política» motiu pel qual la cooperació entre ciutats és «absolutament prioritària», ja que «el lideratge de les ciutats, basat en la immediatesa de les seves accions, resulta imprescindible».

«Les ciutats, les regions, els governs de proximitat, no només som una esperança; som una realitat» -ha recalcat Marín- afegint que «tenim força i capacitat per fer molt, molt més inclús del que es pot imaginar», fet que es va demostrar «fa tres anys, quan va esclatar la pandèmia de la COVID-19 i, durant el més dur del confinament, vam saber multiplicar l’atenció directa i urgent a les nostres comunitats».

La presidenta de la Diputació ha aprofitat la seva intervenció a Brussel·les per posar en relleu el paper dels governs locals assegurant que «tenim motius fonamentats per reivindicar el paper de les ciutats» i per «reivindicar que som clau per construir la pau i el benestar», recordant que aquest és el paper que duu a terme la corporació al servei dels 311 municipis de la província de Barcelona.

A més de recordar la llarga experiència que la Diputació de Barcelona té en matèria de cooperació amb Amèrica Llatina, Marín ha destacat l’oportunitat que suposa a l’hora d’avançar en els àmbits més estratègics el fet que durant el segon semestre de l’any la presidència de la Unió Europea recaigui en Espanya.

25 anys a Brussel·les
Durant la inauguració del seminari al Comitè Europeu de les Regions, la presidenta ha recordat que «aquest mes es compleixen vint-i-cinc anys des que vam obrir aquí, a Brussel·les, la nostra oficina de representació permanent, l'única d’un govern local d’Espanya a la capital de la Unió». Així mateix, ha explicat que «des de fa dècades, estem compromesos en l’impuls de l’aliança global dels governs locals i regions, i participem activament en iniciatives com el Pacte dels Alcaldes i Alcaldesses, en el que vam promoure que els governs provincials fossin coordinadors territorials».

L’any 1998 es va crear l’Oficina de Brussel·les de la Diputació de Barcelona, des d’on es treballa per representar i defensar els interessos locals dels 311 municipis de la província de Barcelona a la capital d’Europa. La proximitat a les institucions i la dinàmica de treball en xarxa de la capital europea han permès reforçar el paper dels governs locals de la província a Europa i al món.

Durant aquests 25 anys s’ha donat visibilitat als municipis de la província a Europa donant a conèixer i promocionant les iniciatives innovadores i les bones pràctiques de la Diputació de Barcelona i dels seus municipis; s’ha connectat amb les institucions, els funcionaris europeus, els representants d’altres regions, les xarxes, i altres organismes internacionals; i ,entre d’altres, també s’ha fet un seguiment de les polítiques europees d’impacte local, vetllant per les necessitats del territori, i participant en les estratègies formals i informals per incidir en la presa de decisions a la UE.

Reunió amb Josep Borrell
La visita institucional de Núria Marín aquest dilluns a Brussel·les comptarà, amb una reunió, aquesta tarda, amb l’alt representant de la Unió Europea per a Afers Exteriors i Política de Seguretat, Josep Borrell.

La participació de la presidenta de la Diputació de Barcelona en aquests actes respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 10 "Reducció de les desigualtats", número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles” i número 16 "Pau, Justícia i institucions sòlides". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.