Jornada sobre el Pla d’Acció pel Relleu Agrari. Foto: Marta Martínez / Diputació de Barcelona

21/02/2023 12:30 h

Acció Climàtica

Activat un pla d’acció per impulsar el relleu agrari a les comarques barcelonines

En una jornada participativa, organitzada per la Diputació de Barcelona amb l'objectiu de promoure un pla d’acció pel relleu agrari a les comarques barcelonines i celebrada al Parc Rural del Montserrat, es van identificar els reptes que troben les entitats que fan gestió i dinamització agrària al territori, a banda de concretar possibles solucions per incentivar un canvi generacional al sector, gràcies a la incorporació de joves i emprenedors.

Una vintena d’entitats i persones preocupades per les dificultats que afronten els joves que volen treballar al camp es van aplegar a la sessió. Entre ells hi havia tècnics de bancs de terres de tot Catalunya, dinamitzadors de joves del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya (DACC), tècnics de parcs agraris de la demarcació de Barcelona i tècnics municipals que treballen en l’àmbit de la promoció agrària.

Durant la jornada, es va presentar el full de ruta per elaborar i implementar el pla d’acció pel relleu agrari de les comarques barcelonines, que inclou la realització d’una trentena d’entrevistes en profunditat a persones que s’han incorporat al sector agrari, una acció que ha permès fer una diagnosi de la situació al territori. A més, s’han organitzat tallers amb tècnics de bancs de terres i de parcs agraris amb pagesos que es jubilaran en breu i persones que voldrien treballar al camp. L’objectiu és tenir redactat el pla d’acció abans que acabi el 2023 i començar a implantar-lo als vuit parcs agraris de les comarques barcelonines i a la Xarxa de Bancs de Terres de Catalunya durant el 2024. Té el triple objectiu de recuperar camps de conreu en desús, facilitar el relleu generacional i fomentar l’emprenedoria agrària.

La Xarxa de Bancs de Terres, una eina imprescindible

La sessió també va posar el focus en la Xarxa de Bancs de Terres de Catalunya, una eina fonamental per facilitar l’accés a la terra de persones que no provenen de família pagesa. És una iniciativa pionera a Europa que la Diputació de Barcelona cofinança des de 2018 en el marc de l’estratègia BCN Smart Rural. La xarxa acull actualment 14 bancs de terres repartits per 158 municipis, però el gruix de les actuacions són al Parc Rural del Montserrat. A més, s’hi ha presentat ‘L’aventura de ser pagès’, la primera guia d’emprenedoria per a joves que volen engegar un projecte agrari i que ha editat la Diputació de Barcelona.

Tot seguit, durant un taller participatiu es van apuntar possibles solucions per facilitar el canvi generacional al camp. Algunes d’aquestes són la necessitat d’ampliar la protecció dels espais agraris del territori, a més d’incrementar la superfície oferta als bancs de terres.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 2 “Fam zero i producció agrícola de proximitat”, 8 “Treball digne i creixement econòmic” i 12 “Consum i producció responsables”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.